Beamish: Strijkkwartetten nr. 1 en 2 Opus California; Beethoven: Strijkkwartet nr. 4 in c op.18/4. Emperor kwartet. BIS CD 1511 (53’42”). 2004
Met haar Strijkkwartet nr. 3 ‘Reed Stanzas’ won Sally Beamish najaar 2013 de RPS kamermuziek compositieprijs. Haar beide eerdere kwartetten dateren uit 1999. Als altvioliste en toegewijde kamermuzikante kent de componiste de strijkkwartetwereld van binnen en van buiten. Al op haar veertiende speelde ze mee in een uitvoering van Beethovens vierde strijkkwartet dat hier niet als blijk van nostalgie maar met betekenis tussen haar beide kwartetten is opgenomen.
Dertig jaar later toen ze door het Brodsky kwartet werd gevraag om een nieuw stuk voor dat viertal, speelde die Beethoven een belangrijke rol. Direct na een bezoek aan Californië in 2000 schreef ze het gevraagde Strijkkwartet nr. 2 dat werd geïnspireerd door twee fameuze bruggen daar: de Golden Gate brug bij San Francisco en een rotsformatie met de naam Natural Bridges. Daaraan voegde ze eigen brugpassages uit het eerste deel van dat kwartet van Beethoven toe in haar vierdelige compositie.
Haar kort tevoren ontstane Strijkkwartet nr. 1 is een soort meditatie over de gedachtevrijheid waarin muziek van verschillende culturen, inclusief een Oekraïnse volksmelodie, een Turkse klaagzang en Afrikaanse liederen een rol spelen.
Het blijkt muziek met een duidelijk persoonlijk stempel, vol dichterlijke verbeeldingskracht en een open mind voor wat verder in de wereld te horen is.
De door het sinds 1992 bestaande Britse Emperor kwartet, bestaande uit Martin Burgess en Clare Hayes (v), Fiona Bonds (va) en William Schofield (vc) Emperor kwartet dat zich zich dit idioom geheel eigen gemaakt zorgt voor drie doorleefde, fraai opgenomen uitvoeringen.