CD Recensies

BACH, J.S.: JOHANNES-PASSION, BUTT

Bach, J.S.: Johannes Passion BWV 245. Nicholas Mulroy (t), Matthew Brook (bs), Joanne Lunn (s), Clare Wilkinson (a), Robert Davies (b) met het Dunedin Consort o.l.v. John Butt. Linn CKD 419 (2 cd’s, 2u. 18’46”). 2012 

 

Wat Butt en zijn team hier laten horen is een poging om de complete liturgie van de vesperdienst in Leipzig uit 1724 te herscheppen en de Johannes Passion in de vroegere liturgische context te plaatsen. Hij doet dit door het congregatiekoor van het kapelkoor van de Universiteit Glasgow onder James Grossmith met gezangen van Händl, Schein en Crüger uit het Leipzigse gezangboek  voor de gemeentezang bij het geheel te betrekken en zelf op het Collins orgel van de Greyfriars kerk in Edinburgh. Wie alleen de passiemuziek wil horen, kan deze natuurlijk zelf op de cd speler programmeren.

De volgorde van het programma: de kerkgemeente zingt motetten en koralen ‘Nun danket alle Gott’ en ‘O Lamm Gottes unschuldig gevolgd door Bachs koraalvoorspel ‘Da Jesus an dem Kreuze stund’ BWV 621. Dan volgt de passiemuziek, Bachs koraalvoorspelen ‘O Lamm Gottes’ BWV 618, ‘Christus der uns selig macht’ BWV 620 en ‘Nun danket alle Gott’ BWV 657, van Buxtehude het Praeambulum in fis BuxWv 146, van Handl ‘Ecce quomodo’ en van anon. ‘Da Jesus an dem Kreuze stund’ en het traditionele besluit van de kerkdienst.

In de passiemuziek volgt Butt de steeds belangrijker geworden minimalistische opvatting. Wat tot voorlopig slot vooral imponeert bij John Butt en de leden van zijn Dunedin Consort, is een soort natuurlijke vitaliteit. In de passiemuziek volgt Butt de steeds belangrijker geworden minimalistische opvatting. Hij doet dat met de schijnbaar eenvoudigste middelen (een koor met acht leden). Bij de solisten overlaadt vooral sopraan Joanna Lunn zich met roem. Nicholas Mulroy maakt als evangelist mogelijk een lichtelijk knorrige indruk, doch opereert lenig en vindt een mooi evenwicht tussen het verhalende en het muzikale. Matthew Brook is een waardige Jezus met charisma en gezag.

De koorzangers zorgen dat hun bijdragen wat persoonlijks hebben en niet louter anoniem klinken. Hun inbreng klinkt puur, veerkrachtig en transparant. De instrumentalisten spelen stijlvol en met verve. De hele opname maakt een zorgvuldig voorbereide, historisch getrouwe en goed overtuigend voorgedragen indruk.