Bach, J.S.: Matthäus Passion BWV 244. Charles Daniels (t), Peter Harvey (b), Joanne Lunn (s), Margot Oitzinger (a), Wolf Matthias Friedrich (bs) met het Jongenskoor Bazel, 8 overige solisten en het Orkest van de Zwitserse Bachstiftung o.l.v. Rudolf Lutz. J.S. Bach-Stiftung St. Gallen (www.bachstiftung.ch, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 3 cd’s, 2u. 40’33”). 2012
Precies op tijd in de lijdenstijd 2014 verschijnt deze opname uit het ambitieuze project van de Bach-Stiftung uit St. Gallen die onderweg is om in een langjarig project de volledige vocale werken van Bach te registreren. Dat men besloot zich naar de huidige inzichten aan te sluiten bij de minimalistische richting die uitgaande van Bachs laatste versie uit 1742 volstaat met één stem per partij, in navolging van onder meer McCreesh (Archiv 474.200-2), Goodwin (Cala CACD 89301, Brilliant 99048), Butt (Linn CKD 313) en Van Veldhoven (Channel CCS SA 32511) is niet verwonderlijk. In het goed gedocumenteerde bijgevoegde boekje is daarover meer te lezen.
Vandaar niet eens 32, maar slechts 16 koorleden, vandaar ook de toevoeging van een viola da gamba in orkest 2 voor ‘Mein Jesus schweigt/Geduld’, hoewel in dat orkest nog wel het klavecimbel naast het orgel is gehandhaafd.
Voor oudere luisteraars vergt het wel enige gewenning om meteen in ‘Kommt, ihr Töchter’ geen grote geluidsgolven meer over zich heen te krijgen. Hier is namelijk een wereld van individuen (de discipelen bijvoorbeeld) geschapen, niet eentje met massa’s. In sommige koren als ‘Herr, bin ich’s?’ pakt dat fraai uit, andere, zoals het begin- en slotkoor plus ‘Sind Blitze, sind Donner’ treedt een verlies aan dramatische kracht op. In zoverre is dit een wat lichtvoetige interpretatie, wat niet betekent dat deze ook lichtgewicht is. De muziek wordt er namelijk helderder, directer, intiemer door, zeker in de muzikale mono- en dialogen. Deze bezitten daardoor meer gevoel van continuïteit en betrekken de luisteraar daar zo meer bij.
Over het geheel klinken de solisten met veel gevoel en vocale glans. Zeker de meelevende evangelist Daniels en de zeer menselijke Jezus Harvey zorgen voor aansprekende, gevoelige invulling van hun partijen. Het jongenskoor voldoet eveneens goed en het begeleidende ensemble speelt met een royaal kleurbereik en een milde toets.
Naast bovengenoemde gelijksoortige opnamen is deze fris gemunte, historisch verantwoorde versie van Lutz nader beluisteren waard.