CD Recensies

BACH, J.S.: MATTHÄUS PASSION, DIJKSTRA 2x

Bach, J.S,: Matthäus Passion BWV 244. Maximilian Schmitt, Detlef Roth, Lenneke Ruiten (s), Wilke ten Brummelstoete (a), Steve Davislim (t), Yorck Felix Speer (bs) met de Regensburger Domspatzen met Symfonie orkest en –koor   van de Beierse omroep o.l.v. Peter Dijkstra. BR Klassik BR 9005041-2 (3 cd’s, 2u. 37’43”). 2008

 

Bach, J.S,: Matthäus Passion BWV 244. Julian Prégardien (t evangelist), Karl Magnus Frederikson (b, Jezus), Karina Gauvin (s), Gerhild Romberger (ms), Mximilian Schmitt (t), Michael Nagy b) met de Regensburger Domspatzen, het koor van de Beierse omroep en Concerto Köln o.l.v. Peter Dijkstra. BR Klassik BR 900508-1 (3 cd’s, 2u. 42’28”). 2013

 

Idem. BR 900509 (2 dvd’s).

 

Tweemaal binnen vijf jaar nam Peter Dijkstra in München met ‘zijn’ koor van de Beierse omroep de passiemuziek op. De eerste maal in 2008 bereikte hij reeds een achtenswaardig hoog niveau, maar in 2013 overtrof hij zichzelf. Dijkstra behoort niet tot de minimalisten maar neemt een tussenpositie in met een groep jonge, uitstekende solisten waaronder zoon Julian van Christoph Prégardien die het relaas expressief en helder vertelt maar af en toe in het hoog wat beperkt lijkt, een passend gedragen Christus van de Zweedse operazanger Karl-Magnus Frederikson in heldere kleuren, maar plotselinge uitbarstingen niet schuwend. Karina Gauvin laat een milde sopraanstem horen en toont zich een doorknede barokspecialiste; Gerhild Rombergers mezzo heeft het crème karakter van een echte alt en ze zorgt voor mooie versieringen. De tenorstem van  Schmitt is wat dunnetjes soms met zijn hoge tenorstem en Michel Nagy had best wat meer gravitas mogen tonen.  Een beperkte koorgrootte van 2x20 zangers zingt heel gedisciplineerd, zuiver en verstaanbaar, De ‘mussen’ uit Regensburg leveren keurig lichte bijdragen aan begin- en slotkoor van deel 1 en een klein maar uiterst capabel stel instrumentalisten uit de authentieke muziekwereld begeleidt karakteristiek levendig. Heel welsprekend, soms echt robuust. Wat voortdurend opvalt is de door een gematigde tempokeuze fraaie detailtekening. 

Zo behoort zeker de tweede opname tot de mooist beschikbare. De beste alternatieven zijn vooral te vinden in de ‘authentieke’ sector bij Gardiner (Archiv 427.648-2), Harnoncourt (Warner 2564-64347-2) en Brüggen (Philips 473.263-2).