Berlioz: Herminie; La captive op. 12; La mort de Cléopâtre. LisaLarsson (s) met het Gelders orkest o.l.v. Antonello Manacorda. Challenge CC 72639 (48’51”). 2013
De Zweedse sopraan Lisa Larsson, die voor Challenge eerder meewerkte aan enige opnamen van Bachcantates en het Weihnachtsoratorium, maar ook aan Mozarts opera’s Il sogno de Scipione, Don Giovanni en Le nozze di Figaro wijdt zich nu aan romantisch Frans repertoire.
Het is erg interessant om in Herminie, een buitengewone compositie uit 1828, even pakkend als het een jaar later ontstane La mort de Cléopâtre, niet alleen duidelijke pre-echo’s te horen van de Symphonie fantastique, maar ook van Cassandra’s noodlottige geschiedenis.
Dat noodlottige karakter wordt door Larsson in haar voordracht goed getroffen, minstens zo goed zelfs als vroeger door Delunsch (Harmonia Mundi HMC 90.1522). Ook het verlangen zowel als de wanhoop van Cleopatra zijn goed hoorbaar in de toon van Larsson die daarmee zorgt dat deze scène dramatischer tot leven wordt gewekt dan door de afstandelijker en haast te warm klinkende mezzo van Janet Baker (EMI 769.544-2). De Zweedse slaat ook precies de toon aan die anticipeert op de opera Les Troyens.
Het derde orkestlied op deze cd is La captive op tekst van Victor Hugo. Ook weer een prachtig lied waarin de helder als een soort warm vocaal Noorderlicht klinkende Larsson de ware essentie van Berlioz’ specifieke vorm van romantiek raak weet te treffen. Vergelijk maar met Von Otter (DG 445.823-2) of Gens (Virgin 545.422-2).
Trots mogen we ook zijn op de zeer geëngageerde en goed verzorgde begeleidingen van het Arnhemse orkest dat eindelijk weer eens de gelegenheid krijgt zich voor een groter publiek te manifesteren.
Juist daarom had het programma best wat langer mogen duren met bijvoorbeeld als toevoegingen La belle voyageuse, Le matin, La mort d’Ophélie en La belle Isabeau….. Moois voor een hopelijk volgend optreden van Larsson.