Bach, J.S.: Cantates nr. 170 Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170, 26 Ach wie flüchtig, ach wie nichtig BWV 26 en 172 Erschallet, ihr Lieder, Erklinget, ihr Saiten BWV 172. Andreas Scholl (altus), Antonia Frey (a), Daniel Joannsen (t), Klaus Hager (b), Eva Ottiványi (s), Markus Foster (altus), Bernhard Berchtold (t), Raphael Jud (bs) met koor en orkest van de Bach Stiftung St. Gallen o.l.v. Rudolf Lutz. J.S, Bach Stiftung St. Gallen nr. 11 (63’00”). 2013, 2009, 2007
Men moet zich eens een voorstelling maken wat het aan tijd en moeite kost om alle vocale werken, de 215 geestelijke en wereldlijke cantates, de motetten, missen, het Magnificat, de passiemuzieken, het Weihnachtsoratorium volledig op te nemen. Bij de cantates denken we aan de integrale, binnen vrij korte tijd gerealiseerde projecten van Leonhardt/Harnoncourt (Teldec), Rilling (Hänssler), Koopman (Erato) en Gardiner (Archiv, SDG).
Hoever de J.S. Bach Stiftung uit het Zwitserse St. Gallen daarin wil gaan daargelaten, deze pakt het langs wegen der geleidelijkheid aan met beperkte jaarlijkse uitgaven. Maar men merkt dat deze met zorg zijn samengesteld en gerealiseerd.
Met alle nieuwe verworvenheden van musicologisch onderzoek is rekening gehouden. De koorbezetting is klein. In BWV 170 voor de zesde zondag na Drievuldigheidszondag de beroemde Andreas Scholl als solist bij een haast miniem bezet orkestje met o.a. violone en orgel; in BWV 26 ontmoeten we 3 Sopranen, 4 alten, 3 tenoren en 3 bassen in BWV 26, een opnieuw gering bezet begeleidingsensemble met o.m. natuurhoorn en in BWV 172 de vereiste vier solisten met iets meer koorleden en naar rato hetzelfde instrumentarium met toevoeging van trompet en pauken.
De keuze van juist dit drietal werken, in heel verschillende jaren opgenomen, is zeer de moeite; daar is over nagedacht, want eerst wordt gefilosofeerd over de vreugden van een bereikte zielenrust, vervolgens over de zin van het menselijk bestaan en tot slot klinkt Pinksterjubel als stralend besluit.
In de uitstekend gedocumenteerde Zwitserse uitgave heerst uitvoeringstechnisch de eenvoud van het ware. Het gaat om een hoogst stijlvolle, goed verzorgde, geëngageerde en mooi verzorgd stel uitvoeringen op heel behoorlijk niveau. De in kerkjes in Teufen en Trogen gemaakte opnamen zorgen voor een passend akoestisch decor. Verder vergelijken is zo zinloos als een luchtballon van mahoniehout en op zichzelf beschouwd gaat het hier om een heel nuttige aanwinst, te bestellen via www.bachstiftung.ch.