Brügge: Stukken voor strijkorkest; Wals voor strijkorkest; Arrangementen voor strijkorkest nr. 1-3; B-A-C-H variaties; Suite voor trio; Prelude en fuga over Brahms. Salzburgse Kamersolisten o.l.v. Lavard Skou-Larsen. MDG 924-1856-6 (58’15”). 2013
Men kan het een gelukkige symbiose van componist, werk, recreatie van dat werk en muziekindustrie noemen wanneer iemand als de Oostenrijkse componist Joachim Brügge (1958) via een Duits cd label de kans krijgt wereldwijd te worden gehoord.
Voor de luisteraar leidt tot in dit geval tot aangename ontdekkingen van muziek die vlot aanspreekt, origineel is en die natuurlijk invloeden verraadt (van Stravinsky’s neo-classicisme tot jazz en neobarok).
De net geen kwartier durende Stukken voor strijkorkest stammen uit 1987 en ademen een welkome frisheid. In de Wals uit 1998 komt de Straussdynastie onvermijdelijk even om de hoek kijken; die wals steekt zelfs even zijn kop op in de Bachvariaties die verder balanceren tussen vrijheid en fugatische orde.
In de drie Arrangementen speelt de jazz achtergrond een hoofdrol, getuige de bekende namen uit de ondertitels: ‘Scarborough Fair’ van Brügge zelf, ‘(They long to be) close to you’ van Burt Bacharach en Paul Desmonds ‘Take Five’.
De in dit stramien passende relatief uitgebreide Suite is het meest recente werk uit 2012 en in Prelude en Fuga over Brahms (1988, herzien 1996) gaat het om te beginnen omNele, een vriendin van Brahms die voortdurend het thema uit het derde deel van de Symfonie nr. 3 neuriede en dat o.m. ook als filmmuziek in The Rosary Murders is gebruikt. Dan volgt een popmuziek moment à la Bobby Laurel en het stukje wordt afgerond met een herinnering aan de filmmuziek bij Sagans Aimez-vous Brahms. Dat alles binnen vijf minuten als een blije thuiskomst voor kenners van de basisgegevens. De uitvoeringen van het op de foto jong ogende Salzburgse ensemble op basis van één contrabas klinken zeer verzorgd en toegewijd. Ook de in een concertzaal van de abdij Marienmünster gemaakte opname bezit een vrij directe, maar aangename ambiance.