CD Recensies

BACH, J.S.: CONCERTEN EN BEWERKINGEN VOOR HOBO, VIOOL EN ORKEST

Bach, J.S.: Concert voor hobo, viool en strijkorkest, reconstructie van Concert voor  2 klavecimbels en orkest in c BWV 1060; Vioolconcert nr. 2 in A BWV 1042; Sonate voor soloviool nr. 2 in a BWV 1003; Bewerking Aria nr. 39 ‘Erbarme Dich’ uit de Matthäus PassionBach, C.P.E.: Triosonate voor fluit, viool en continuo in b Wq. 143. François Leleux (h), Lisa Batiashvili (v), Emmanuel Pahud (fl),  Peter Fofler (kl) met het Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Radoslaw Szulc. DG 479.2479 (69’16”). 2014  

 

Bach, J.S.: J.S. Bach shall remain my gladness. Air uit Orkestsuite nr. 3 in D BWV 1068; Hoboconcerten in F BWV 1053, bewerking van Klavecimbelconcert nr. 2 en in d BWV 1059, bewerking van Klavecimbelconcert nr. 8; ‘Adagio’ uit Osteroratorium BWV 249; Concert voor viool, hobo en strijkorkest in d BWV 1060R; ‘Jesu bleibet meine Freude’   uit Cantate nr. 147 Herz und Mund und Tat und Leben BWV 147. François Leleux (h), Lisa Batiashvili (v) met het Kamerorkest van Europa. Sony 88697-11274-2 (55’55”). 2006

 

Logisch dat je als musici echtpaar zoekt naar mogelijkheden om samen op treden en dus ook om samen opnamen te maken. Het omvangrijke repertoire van Bach senior biedt daartoe gelegenheid genoeg. Alleen is het aantal oorspronkelijke werken waaraan viool en hobo samen te pas komen erg beperkt. Dat is dus speurwerk vooraf. Vandaar dat moet worden gezocht in goede bewerkingen.

Op dit tweetal cd’s wordt daarvan blijk gegeven. Verrassingen zijn daarbij niet uitgebleven. Neem de bewerking van de bekende aria ‘Erbarme Dich’ uit de Matthäus, nu fraai ‘gezongen’ door de hobo. Oorspronkelijk en vrij nieuw is verder de Triosonate van Bachs zoon Carl Philipp Emanuel waarbij de medewerking van Emmanuel Pahud uit het Berlijns filharmonisch is ingeroepen.

Uitstekend in speeltechnisch opzicht, muzikantesk en met een fluwelig plooibare toonvorming draagt Leleux zijn aandeel voor; helemaal in Harnoncourts geest is de sprekend-levendige articulatie. Lisa Batiashvili is een al even welsprekende dialoogpartner.

Beide orkesten begeleiden sympathiek, waarbij natuurlijk wel het kamerorkest transparanter en met een beter geprofileerde ensembleklank te horen is.