Bach, J.S.: Suites voor cellosolo nr. 1-6 BWV 1007/1012. Viola de Hoog. Vivat 107 (2 cd’s, 2u. 15’25”). 2014
In iedere opname van deze Bachsuites die van waarde is, wordt het evenwicht tussen lichaam en geest, tussen dans en gebed, musicologische verantwoordelijkheid en persoonlijke intuïtie gevierd. Eén van de opvallende kenmerken van deze uitgave is hoezeer Viola de Hoog een duidelijk stijlbesef toont. Ze brengt steeds precies de stemming van elk deel in beeld, beginnend met de in alle rust en met zorg voor het deatail 'uitgezongen' préludes, maakt met een levendig staccato een duidelijk punt van de courantes, verleent de sarabandes expressief gewicht zonder het ritmisch profiel te verwaarlozen en danst ze door de menuetten en gigues.
Haar frasering is soepel, fexibel en muzikaal geschakeerd, haar gebruik van vibrato zeer beperkt.
Sinds haar studie in Amsterdam bij Anner Bijlsma kent en speelt Viola de Hoog deze werken die ze vanzelfsprekend van haver tot gort beheerste voordat ze deze opname maakte. Ze behoort uitgesproken tot de historisch geïnformeerde school interpreten, speelt op twee barokcello’s, een Guadagnini uit 1750 voor het eerste vijftal suites en een Boheems vijfsnarig instrument uit ca. 1780 voor nr. 6.
Het is interessant haar vertolkingen te vergelijken met die van haar leermeester, Bijlsma (RCA RD 70950 uit 1979 en Sony S2K 48047 uit 1992). In het zwaar bezette veld van deze werken – zie de Vergelijkende Discografie – neemt nu ook Viola de Hoog een prominente plaats is. Opname ontstond in de oude dorpskerk in Bunnik die voor een passende akoestische ambiance zorgt.