Boulanger, L.: Psalm 24 La terre appartient; Faust et Hélène; D’un soir triste; D’un matin de printemps; Psalm 130 Du fond de l’abîme. Lynne Dawson (s), Ann Murray (ms), Bonaventura Bottono (t), Neil MacKenzie (t), Jason Howard (bs) met het Birmingham symfonie orkest en –koor o.l.v. Yan Pascal Tortelier. Chandos CHAN 9740 (73’24”). 1999
Het lot was Lili Boulanger (1893-1918) niet goed gezind. Ze werd slechts 24 en stond haast steeds in de schaduw van haar beroemdere, invloedrijke oudere zus Nadia (1887-1979). Maar in haar korte leven heeft ze wel veel bereikt. Zij was bijvoorbeeld de eerste vrouw die al op negentienjarige leeftijd de prestigieuze Prix de Rome heeft gewonnen. Daarvoor componeerde ze in 1913 – volgens de voorschriften in volledige afzondering – binnen vier weken de cantate voor sopraan, tenor, bas en orkest Faust et Hélène op een ‘lyrische episode’ van Eugène Adenis, maar natuurlijk vrij losjes naar Goethes Faust II.
Verder bevat deze cd de verheven en wat afstandelijke , ma`ar ook felle Psalm 24 La terre appartient voor tenorsolo, koor en orkest. En daarnaast behoort ook de toonzetting van Psalm 130 Du fond de l’abîme zoals hier hoorbaar wordt gemaakt tot het beste wat Lili Boulanger heeft geschreven.
Maar de andere werken van haar zijn eigrenlijk niet minder opmerkelijk. Dan gaat het om de orkestwerken, het van een welsprekende somberheid doortrokken D’un soir triste en het vrolijker, optimistischer D’un matin de printemps.
De uitvoeringen staan op het hoogst mogelijke niveau en de op de opnamekwaliteit is niets aan te merken. Als al iemand aparte lof verdient, is het tenor Bonaventura Bottone.