BACH, J.S. ORKESTSUITES NR. 1-4, HUGETT, EGARR

Bach, J.S.: Orkestsuites nr.1-4. Sonnerie o.l.v. Monica Huggett. Avie AV 2171 (73’45”). 2007

Bach, J.S.: Orkestsuites nr.1-4. Academy of ancient music o.l.v. Richard Egarr. AAM 003 (2 cd’s, 93’).  2013

Een echt bijzondere plaats neemt Monica Huggett met haar compacte ensemble Sonnerie (3 eerste en 3 tweede violen, 1 altviool, 1 cello, 1 contrabas, 2 (3) hobo’s, 1 fagot en klavecimbel) in haar opname van de ‘Vier suites voor de jonge -23 jarige - prins Leopold von Anhalt-Cöthen’. Waarom? Omdat we hier een door hoboïst Gonzalo Xavier Ruiz gereconstrueerde versie van suite nr. 2 krijgen die naar a klein is getransponeerd krijgen en waarin de fluit is vervangen door een hobo met als gevolg een als geheel warmere klank. Ook voor de derde en vierde suite zijn reconstructies gebruikt met als gevolg dat ze van de trompet werden ontdaan en aan hoorbaar detail en lenigheid winnen.

De vertolkingen zijn alle niet alleen vlot, maar nooit gehaast van tempo, briljant, contrastrijk, fraai vormgegeven en gelukkig ook evenwichtig opgenomen.

Na succes te hebben geboekt met de Brandenburgse concerten op het eigen AAM label volgen nu logisch ook Egarrs Orkestsuites van Bach. Na de dood van Christopher Hogwood na Richard Egarr de leiding van de AAM over. Hij is echt een minimalist met toepassing van het principe één stem per partij en een precieze die de lage ‘Franse’ stemming A=392 aanhoudt. Nu als heel vitale kamermuziek, maar gelukkig niet in de steeds gangbaarder erg snelle tempi.

Dit zijn echt twee aparte en zeker belangrijke alternatieven naast de beste ‘gangbare’ lezingen van bijvoorbeeld Koopman (Duitse Harmonia Mundi), Pearlman, Suzuki, Pinnock II, en Von der Goltz.