Abchordis ensemble: Stabat mater. Manna: Lectio VIII defunctorum; Santangelo: Sinfonia in F; Sellito: Stabat mater. Marie Lys (s), Marie Chiara Gallo (ms), Luca Cervani (t), Antonio Masotti (bs) o.l.v. Andrea Buccarella. Duitse Harmonia Mundi 888751-5972-2 (65’05”). 2014
Nog steeds worden nieuwe namen toegevoegd aan de lange lijst met Stabat mater composities op het Middeleeuwse gedicht van vermoedelijk Jacopone da Todi (ca. 1230-1306) die door de eeuwen heen, te beginnen Josquin des Prés via Palestrina, Steffani, Clari, Lassus, d’Astorga, Vivaldi, A. Scarlatti, Pergolesi, Haydn, Rossini, Verdi, Dvorak, Rheinberger, Szymanowski, Stanford, Poulenc tot Pärt reikt.
In dit geval gaat het om Giacomo Sellito (1701-1763), Napolitaans tijdgenoot van Pergolesi waarmee hij niet en Pergolesi wel wereldberoemd werd. Wie het heel melodieuze, chromatisch rijke werk van Sellito die van zijn solisten de nodige virtuositeit vergt nu hoort, begrijpt niet goed waarom het werk zo in vergetelheid raakte. Behalve de vier vocale solisten komt daar een klein instrumentaal ensemble met violen, violetta en b.c. aan te pas.
Als mooie inleiding horen we eerst een lezing uit de liturgie voor de overledenen van Gennaro Manna (1715-1779) voor sopraan, violen en b.c. waarin Marie Lys met haar heldere stem imponeert.
Vervolgens fungeert als instrumentaal tussenspel een driedelige sinfonia van Aniello Santangelo (17??-1771), ook zo’n vergeten in de muziekgeschiedenis achtergelaten Napolitaan.
Veel anders naast deze nuttige cd premières vermeldt de discografie van dit drietal componisten niet. Van Gennaro Manna zijn wel de Responsoria voor de Lijdensweek opgenomen door György Vashegyi (Hungaroton HCD 3265-2).
Uiteraard is op internet veel meer te vinden over het 13-koppige internationaal samengestelde Abchordis ensemble uit Italië dat in 2011 werd opgericht en dat hier op heel goede manier nuttig muziekhistorisch spit en graafwerk onbekende juwelen aan het licht brengt.