Jamal Aliyev en Anna Fedorova: Russian masters. Borodin: ‘Polowetskische dansen’ uit Prins Igor; Glazoenov: Chant du ménéstrel op. 71; Prokofiev: Cellosonate in C op. 119; Shchedrin: À la Albéniz; Shostakovitch: Cellosonate in d op. 40; Tchaikovsky: Nocturne in op. 19/4; Pezzo capriccioso in b op. 72. Champs Hill CHRCD 127 (80’15”). 2015
Dit is bij alle waardering voor de lange speelduur een nogal wonderlijk en onevenwichtig recital met twee belangrijke Russische Cellosonates, aangevuld met de nodige salonmuziek die men eerder als toegift dan als hoofdschotel zou verwachten.
Bij het bepalen van de juiste waardering voor het geheel, blijkt al gauw dat van die twee sonates indringender vertolkingen voorhanden zijn. Prokofiev van Rostropovich en Richter (Russian Revelation RV 10102) en van Alexander Ivashkin een Tatyana Lazareva (Chandos CHAN 10045) en Shostakovitch van Steven Isserlis en Olli Mustonen (RCA 09026-68437-2).
Het ietwat frustrerende is, dat het kleingrut juist wel mooi wordt gespeeld.
Pianiste Anna Fedorova treft met haar voordracht meer dan cellist Jamal Aliyev en heeft op zichzelf betere, mooiere dingen laten horen en verdient daarmee wel de volle aandacht en lof. Probeer daarom liever haar Chopin/Liszt/Brahms recital (AnnecY Day 01) recital uit 2014.