Ars nova Kopenhagen o.l.v. Paul Hillier: First drop. Skempton: Rise up, my love; More sweet than my refrain; Gordon: He saw a skull; Lang: When we were children; Volans: Walking song (orgelversie 1986); Ortiz: Five motets; Andriessen, L.: Un beau baiser; Jackson: L’homme armé; Reich: Know what is above you; Clapping music (bew.); Riley: Mexico City blues. Met Christopher Bowers-Broadbent (org), Mathias Friis-Hansen en David Hildebrandt (slagw). Cantaloupe CA 21127 (71’21”). 2006/15
Met de koren uit de Baltische staten behoort Ars Nova met zijn twaalf zangers uit Kopenhagen tot de beste vocale kamerensembles. Hier laat het elf werken van negen eigentijdse componisten horen, allen bijeengebracht door de Britse dirigent Paul Hillier.
Het eerste stuk, Rise up my love van Howard Skempton werd geschreven voor het Ests filharmonisch kamerkoor en lijkt aanvankelijk uit de Anglicaanse traditie te komen, totdat een interpolatie van de diepe bassen een andere basis suggereert. Het is aardig dat ook voor Louis Andriessen een plekje is ingeruimd met zijn lyrische Un beau baiser, Opvallend is Michael Gordon’s He saw skull dat niets met Hamlet te maken heeft, maar is gebaseerd op een tekst uit de Talmoed. Ook markant zijn de woordloze bewerking door Hillier van Reich’s Clapping music, de neo-Middeleeuwse motetten van Ortiz, het anti-oorlogsstuk L’homme armé van Gabriel Jackson en de exuberante Mexico City blues van Riley.
Het belangrijkst is evenwel hoe feilloos goed, fris en vitaal het koor al deze werken zingt. In de kerkakoestiek van de Garnizoenskerk komt het geheel fraai tot leven.