Fidan Aghayeva: Verbotene Klänge. Krenek: Kleine Suite op. 13a; Schönberg: Suite op. 25; Zimmermann: Extemporale; Shlonsky: Bladzijden uit het dagboek; Mamlok: 2000 noten; Schulhoff: Suite dansante en jazz. AMA (67’11”). 2018
Verbotene Klänge als titel voor een pianorecital wekt als het om werken uit de Duitse invloedssfeer gaat al gauw de indruk dat we entartete Musik te horen krijgen, maar dat kan hooguit het geval zijn bij Zimmermann die in 1943 vrij onschuldig teruggreep op dansvormen als sarabande, siciliano en boléro waaraan weinig ontaards, gedegenereerds te ontdekken valt. De meeste muziek die de uit Azerbeidzjan komende, in Berlijn gevestigde pianiste in 6 suites bijeenbrengt bevat hooguit muziek van anderzijds vanwege hun nieuwe stijl en nieuwlichterij verstoten componisten: de Kleine suite van Ernst Krenek uit 1922, de Suite van Schönberg uit 1923, Schulhoff die in 1931 voorbeelden uit de jazz en danswereld als ‘stomp’, ‘strait’, ‘waltz’, ‘tango’, ‘slow’ en ‘foxtrot’ gebruikte.
Maar er zijn ook twee echte verrassingen. De Dagboekbladzijden van de Russisch-Israëlische Verdina Shlonsky (1905 - 1990) uit 1949 met als titels ‘droom’, ‘visie’, ‘grotesque’, ‘lied’, ‘meditatie’, ‘opgewekt’, ‘schemering’, ‘herinnering’ en ‘draaimolen’ en het vierdelige 2000 noten van de Amerikaans-Duitse Ursula Mamlok (1923 - 2016) uit 2000 gaat.
Met een fijne speurzin heeft Agayeva deze componisten en werken, bien etonnées de se trouver ensemble, bijeengebracht om de deels vergeten, deels bewust verwaarloosde componisten nog eens vurig in een haast hartstochtelijke missie onder de aandacht te brengen.
Dat dit haar is gelukt en dat ze ons met een paar nieuwe interessante ontdekkingen confronteert, is een groot compliment waard.