Hans Agreda: Kaleidoskop, werken voor contrafagot. Olthuis: Introduktie en allegro; Deutschmann: Contrafagotsonate DWV. 133; Bruns: Stukken voor contrafagot op.57 nr. 1 en 2 e op. 80 nr. 1-6; Contrafagotconcert op. 98; Oscher: Soledad. Met Anna Kirichenko (p), Matthias Rácz (fag) en het Tonhalle orkest, Zürich o.l.v. Paulo Muñoz-Toledo. Ars Produktion ARS 38.265 (69’13”). 2018
De Venezolaanse fagottist Hans Agreda vond na zijn studie in eigen land en aan bij Gustavo Nuñez in Düsseldorf eerst een plaatje in Duitse orkesten, maar speelt nu in het Tonhalle orkest uit Zürich. Aan de hand van eigentijdse composities van Kees Olthuis (bekend uit het Nederlands Blazers Ensemble en het Amsterdams Nonet) en met intussen heel wat werken en cd’s op zijn naam, Gerhard Deutschmann, Victor Bruns en uit eigen vaderland Efrain Oscher voet hij de luisteraar naar de diepste krochten van het geluidsspectrum waarin het zelfs niet meer erg op de juiste intonatie aankomt.
Virtuoos en voor zover dat met het logge instrument mogelijk is zoekt hij bekwaam zijn weg in deze gelukkig verschillend geaarde stukken. Contrabas recitals (en werken) zijn schaars, dus voorziet hij in een dringende behoefte men zijn eigen wat gekortwiekte ensemble en de keurig begeleidende pianiste Anna Kirichenko.