CD Verzamelprogramma's

ARMSTRONG, KIT: WILLIAM BYRD EN JOHN BULL: VISIONAIREN VAN DE PIANOMUZIEK

Armstrong, Kit: William Byrd en John Bull: de visionairen van de pianomuziek. Byrd: ‘Prelude’ MB. 27/1, Pavane ‘Sir William Petre’ MB. 27/3a, Galliard MB. 27/3b, ‘The battle’ (the flute and the drum) MB 28/94, ‘The woods so wild’ MB. 28/85, ‘The maiden’s song’ MB. 28/82, ‘John come kiss me now’ MB. 28/81; Bull: ‘Fantasia’, ‘Fantastic pavan’, ‘Fantastic galliard’, ‘Canons 51, 48, 39, 7, 15 en 114’, Prelude ‘Laet ons met herten reijne’, Carol ‘Laet ons met herten reijne’ ‘Les buffons’, ‘Walsingham variaties’; Byrd: Pavan ‘The earl of Salisbury’ MB. 27/1, ‘Galliard’ MB. 27/15b, ‘Second galliard Mrs. Marye Brownlo’ MB. 27/15c), ’The bells’ MB. 27/38; Bull: ‘Queen Elisabeth’s Pavan MB. 19/878a, ‘My grief’ MB. 19/139; Byrd: ‘O mistress mine’, ’The second ground’; Bull: ‘Prelude’, ‘Melancholy pavan’; Byrd: ‘The earl of Oxford march MB. 28/93, ‘Ut, re, mi, fa, sol, la fantasy MB. 28/64, ‘ut, mi, re’ Fantasy MB. 28/65; Bull: “Canons 68, 79, 65, 3, 53; Byrd: ‘Walsingham variations’ MB. 27/8, ‘Sellingers round variaties MB.28/04; Bull: Fantasie en fuga van Sweelinck MB. 14/4, ‘Telluris ingens conditor nr. 1, 2, 3, 6, 7 MB. 14/47. DG 486.0583 (2 u., 15’08”). 2020
 
De in 1992 geboren Amerikaanse pianist Kit Armstrong is van Brits/Taiwanese afkomst en maakte in 2013 zijn eerste opname met werken van Bach, Ligeti en zijn eigen ‘Fantasy on B-A-C-H’ (Sony 888837.4775-2) Voor zijn debuut op DG gaat hij verder terug in de muziekgeschiedenis om oorspronkelijk voor orgel of virginaal geschreven werken van William Byrd (ca. 1540 - 1623) en John Bull (1562 - 1628) te spelen. De beide componisten waren tijdgenoten die elk een eigen stijl ontwikkelden.
Het gaat daarbij niet louter om muziek die voor vermaak en ontspanning van de Engelse elite diende, maar om werken die ook een emotionele lading hebben als meditatieve elegie, karakterstuk, complexe en vernuftige canon, virtuoze variatiereeks of pittige mars. De populaire melodieën uit die tijd kennen we niet meer, maar Armstrong wekt ze mooi tot leven.
Puristen zal het een doorn in het oog (oor) zijn dat deze werken op piano worden uitgevoerd, maar niet te ontkennen valt dat dat dit moderne instrument veel meer expressiemogelijkheden biedt. Daarvan maakt Armstrong knap gebruik in zijn met veel fantasie en royale expressie gespeelde programma waarin beide componisten als het ware een verjongingskuur ondergaan.
Hij verleent vierhonderd jaar oude muziek zo een nieuwe betekenis, maar plaatst  tevens alles ook in een goed historisch perspectief.