Francesca Aspromonte: ‘Maria en Maddalena’. Lulier: ‘La nascità del redentore (ged.); Bononcini: ‘’La conservazione di Maddalena’ (ged.); Draghi: ‘Il crocefisso per grazia’; Caldara: Sinfonia Maddalena ai piedi di Cristo; Perti: ‘La sepoltura di Cristo’, ‘Gesù al sepolcro’; Händel: Ouverture, ’Se Maria dunqu e spera’, ’Se impassibile immortale’ uit La resurrezione HWV. 47; Scarlatti, A.: ‘Stesa à piè del tronco amaro’ uit La santissima annunziata. Met I Baroccisti o.l.v. Diego Fasalis. Pentatone PTC 5186-867 (61’19”). 2021
Sinds 2019 is Francesca Aspromonte docente Italiaans Barokrepertoire aan het Koninklijk Conservatorium in Den haag. Ze wekte ook mee aan volledige opnamen van Stradella’s ’Santa Editta’, ‘L’incoronazione di Poppea’ en ‘L’Orfeo’ van Monteverdi, Händels ’Serse’, Pasquini’s ‘La sete di Cristo’ en maakte twee solo-albums, o.a. ‘Proloog’ (Pentatone PTC 5186.646).
Op haar tweede soloalbum wijdt ze zich aan Maria en Maria Magdalena rond de gekruisigde Christus aan de hand van (gedeelten) uit oratoria die rond 1700 werden gecomponeerd door Giovanni Lorenzo Lullier (1662 - 1700), Giovanni Battista Bononcini (1670 - 1747). Leopoldo I d’Asburgo (1640 - 1705), Anton Draghi (1634 - 1700), Antonio Caldara (1670 - 1736), Giacomo Antonio Perti (1661 - 1756), Alessandro Scarlattui (1680 - 1725) en Georg Friedrich Händel (1685 - 1759).
Ze zet maagd Maria en Maria Magdalena neer als twee krachtige vrouwen wier leven volkomen overhoop werd gehaald door de gebeurtenissen van Jezus’ geboorte tot en met zijn kruisdood. Daarbij maakt ze goed onderscheid tussen karakters en de gevoelens van beide vrouwen in ontroerende en boeiende portretten van wat deze vrouwen emotioneel ondergaan.
Ze krijgt daarbij uitstekende assistentie van violist Boris Begelman en het oude muziekensemble I Baroccisti o.l.v. de oude rot in het vak, Diego Fasalis.