CD Verzamelprogramma's

ZEMTSOV, DANA: ENIGMA

Zemtsov, Dana: Enigma. Kreisler: Recitativo scherzo; Stravinsky: Elegie; Hindemith: Soloaltvioolsonate nr. 2 op. 25/1; Vieuxtemps: Capriccio ‘Hommage à Paganini’; Kugel: Sonata poème; Prélude Ysaÿe; Penderecki: Cadenza; J.S. Bach: Chromatische fantasie (bew. Kugel). Channel Classics CCS SA 35714 (57’00). 2013

 

Piepjong geleerd is als alles goed gaat in optima forma ook jong gedaan. Dat bewijst de tegen de verwachting op grond van haar naam Mexicaanse altvioliste Dana Zemtsov (1992) die de eerste lessen van haar vader (altist!) kreeg en later in Maastricht ging studeren bij Michael Kugel (1946) die in wat we nu nog Oekraïne noemen werd geboren en als gevierde altviolist via Israël als docent in Gent en Maastricht belandde en zich in Den Haag vestigde.

Voor iemand die intussen de mogelijkheden en de kleuren van het instrument grondig kent, bewijst Dana Zemtsov haar leraar hier eer met de uitvoering van twee diverse, mooie stukken. Vooral het bijna tien minuten durende Sonata-Poème maakt indruk. Als oudste werk bewerkte Kugel ook de van de Fantasie losgeweekte Chromatische fantasie en fuga van Bach. Heel fraai en aanzienlijk warmer en zangeriger klinkend dan op klavecimbel doorstaat dit werk de gedaanteverwisseling op interessante manier.

De rest van het programma met op Vieuxtemps na twintigste eeuwse muziek is heel geschakeerd met de sonate van Hindemith uit 1922 als centraal, langste bestanddeel. 

In de verder erg volledige documentatie – met een eigen bijdrage van Zemtsov – ontbreekt een nadere vermelding van het instrument dat ze bespeelt. Het heeft een mooi volle, warme en gelukkig niet nasale klank. Of ook de ferme, net nooit te assertieve speelstijl – waar nodig hoekig, met quasi gehamerde ostinati, elders lyrisch, speels - die geen nuance te kort doet daarmee te maken heeft? Omdat er niet zoveel gelijksoortige en gelijkwaardige uitgaven met deze allure bestaan, is er reden te over hem  - en vooral haar, de soliste - enthousiast te begroeten. In zoverre is ook niets raadselachtig aan dit Enigma recital: het is zo klaar als een klontje.