Pretty Yende: A Journey. Rossini: ‘Una voce poco fa’ uit Il barbiere di Siviglia; Delibes: ‘Viens, Mallika…Dôme épais le jasmin’ uit Lakmé; Bellini: ‘O mie fedeli… Ma la sola’ uit Beatrice di Tenda; Rossini: ‘En proie à la tristesse’ uit Le comte Ory; Gounod: ‘Dieu! Quel frisson court dans mes veines… Amour, ranime mon courage’ uit Roméo et Juliette; Donizetti: ‘Ancor non giuse!... Regnava nel silenzio’ uit Lucia di Lammermoor; Bellini: ‘Oh rendetemi la speme…. Qui la voce…Vien diletto’ uit I Puritani. Met Kate Aldrich (ms), Nicola Armiliato (b), en Gianluca Biratto (bs) en het Nationaal RAI omroeporkest o.l.v. Marco Armiliato. Sony 8898-532169-2 (69’11”). 2015
In de pré internet- en snelle intercontinentale vliegverbindingen tijd was een komeetachtige loopbaan als van de nu 31-jarige Zuid Afrikaanse lyrische sopraan Pretty Yende waarschijnlijk onmogelijk geweest. Het verhaal gaat dat ze als 16-jarige scholier in een township bij Piet Relief weliswaar in het kerkkoor zong, maar dank zij een TV spot van British Airways kennis maakte met het bloemenduet uit Delibes Lakmé en ook actief wilde worden in dat vak. Ze kreeg een beurs voor de African College of Music in Kaapstad bij Virginia Davids, won in 2009 in Wenen het Belvedere zangconcours en in 2011 het door Plácido Domingo gestichte Operalia concours in het Mexicaanse Guadalajara, waarna ze verder kon studeren bij Mariella Devia aan de Scala in Milaan. En nu staan de belangrijke internationale podia in Italië, Duitsland, Frankrijk en de V.S. voor haar open.
Natuurlijk staat dat haast alomtegenwoordige duet van Delibes op deze debuut cd, maar de stralende, sprankelende stem van Yende met haar aantrekkelijke open en warme geluid en haar schijnbaar onbegrensde mogelijkheden tot vocale salto’s komt haast nog beter tot zijn recht in de zes andere fragmenten. In Rossini’s overbekende ‘Una voce poco fa’ wemelt het bijvoorbeeld ook van de schalkse coloraturen.
Gelukkig schittert Yende ook in onbekender, maar even veeleisend repertoire en toont ze zo aan van alle markten thuis te zijn. Met de aria uit Gounods Roméo et Juliette won ze het Weense concours en met de aria uit Bellini’s Beatrice di Tenda dat in Mexico. Een onverwacht hoogtepunt is de treffende scène uit Rossini’s Le comte Ory, een opera waarin ze in januari 2013 aan de zijde van Juan Diego Flórez in de Met optrad. En Donizetti’s Lucia zong ze in 2013 geheel in Kaapstad.
De drie andere zangers vullen waar nodig betrouwbaar aan en het Italiaanse omroeporkest zorgt voor goede ondersteuning. Zo is een nieuwe fonografische vocale ster geboren. In de toekomst zal Yende’s stem zeker nog aan diepere zeggingskracht winnen.