CD Verzamelprogramma's

VEITS KWINTET: RAVEL, FRANÇAIX, TAFFANEL, IBERT

Veits kwintet: Ravel: Le tombeau de Couperin (bew); Françaix: Blaaskwintet nr. 1; Taffanel: Blaaskwintet in g; Ibert: Korte stukken voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn nr. 1-3. Ars Produktion ARS 38214 (63’38”). 2016

 

Het uit jonge afgestudeerden aan Europese conservatoria bestaande Veits kwintet dat bestaat uit Sunghyun Cho (fl),  Kyeong Ham (h), Kim Han (kl), Rie Koyama (fag) en Ricardo Silva (hrn) presenteert zichzelf met drie blaaskwintetten en een bewerking door Mason Jones van Ravels Le tombeau de Couperin.

Van de drie ware kwintetten zijn al de nodige uitgaven voorhanden. Zo bestaan van Françaix al ruim twintig vroegere opnamen. Een van de best klinkende is die van het Charis ensemble (MDG MDG 308-0300-2). Ook van het kwintet van Paul Taffanel (1844-1908) zijn zeker wel veertien andere opnamen te vinden met daaronder een heel fijne van het Galliard ensemble (Deux Elles DXL 1149), terwijl Ibert met zijn Korte stukken 29 maal is vertegenwoordigd, erg fraai door het Athena ensemble (Chandos CHAN 6543).

Het enige oorspronkelijke in programmatisch opzicht is, dat ze hier voor het eerst samen verschijnen. Belangrijker echter is, dat deze composities hier voor het eerst samen verschijnen.

Nog belangrijker is natuurlijk hoe de vertolkingen zijn. Om te beginnen blijkt dat het vijftal zich heel goed blijkt thuis te voelen in dit Franse idioom met mooie kleurnuancen en iets van subtiele melancholie in Ravel.

Bij Françaix wordt natuurlijk heel wat anders gevraagd: pure musiceerpret en een zonnige aanpak met een sensuele expressie. Die zijn hier terug te vinden tot in de bubbelende hoornbijdragen uit het eerste deel.

Bij Taffanel gaat het een stuk serieuzer toe omdat de muziek nerveuzer en doordachter van aard is en nogal nerveus begint en eindigt.

Ibert zorgt daarna weer voor een zorgeloos besluit. 

Het dient nogmaals gezegd: voor een ensemble dat mogelijk voor deze gelegenheid werd geformeerd is de manier van musiceren ideaal; er wordt naar elkaar geluisterd, voor eenheid gezorgd en bovenal met duidelijk temperament voor sfeer.