Melissa Venema: The trumpet is my voice. Bewerkingen van bekende operaaria’s e.a. Met orkestbegeleiding. DEAG Music 4250216603458-2 (42’12”). 2012
Als uit de ‘hafabra wereld komende Zaankanter begon trompettiste Melissa Venema weliswaar met een blokfluit, maar stapte op haar achtste al over op de trompet. Toen ze tien was werd ze toegelaten tot de jongtalentenklas van het Amsterdams conservatorium en studeerde daar af.
In 2007 vond een eerste belangrijk optreden plaats tijdens het Amsterdams Grachtenfestival en daarna ging het snel in haar carrière met optredens bij André Rieu en verschillende tournees in Zuid Afrika, de V.S. en Canada. Andere hoogtepunten waren tijdens optredens in Taiwan, Londen (Classical Spectacural) en het North Sea Jazz Festival met soulzangeres Joss Stone.
Uiteraard heeft ze een informatieve eigen website waarop veel meer over haar te lezen is.
In 2006 maakte ze haar eerste cd Melissa voor U, in 2009 gevolgd door Melissa in concert, in 2010 door From the heart, waarna in 2012 deze cd verscheen. Daarna volgde in 2013 nog The best of Melissa.
Venema heeft een genregrenzen overschrijdend breed repertoire opgebouwd en is daarbij tot nu toe vooral aangewezen op arrangementen van korte stukken zolang ze niet met met gerenommeerde orkesten grootschaliger concerten of kleinschaliger kamermuziekwerken kan opnemen.
‘Je kunt je niet verbergen achter een trompet’ zou een motto van haar kunnen zijn omdat ze misschien gelooft dat het in haar oren veelzijdige instrument een verlengstuk van haar persoonlijkheid is en niet zo vreemd aan de menselijke stem.
Je moet het instrument sportief behandelen nadat je de techniek om er mooi op te spelen beheerst, zou een ander motto kunnen zijn.
Achter elkaar speelt ze op deze cd om dat aan te tonen dertien bewerkingen. Dat gaat van ‘Una voce poco fa’ uit Rossini’s Il barbiere di Seviglia, ‘Der Vogelfänger bin ich ja’ en de beroemde aria van de koningin der nacht ‘Der hölle Rache’ uit Mozarts Die Zauberflöte, Walpurgisnacht van HeXen, ‘Di quella pira’ uit Verdi’s Il trovatore, de ‘Habenera uit Bizets Carmen, ‘O mio babbino caro’ uit Puccini’s Gianni Schicchi, ’The ocean suite’ van Aqua, Bachs bekende ‘Jesu bleibet meine Freude’ uit Cantate nr. 147, ’Nessun dorma’ uit Puccini’s Turandot, ‘Frei wie der Wind’ uit Sneeuwwitje, ‘Il silenzio’ van Nino Rosso tot het ‘Pelgrimskoor’ uit Verdi’s Nabucco in arrangementen van Frank Nimsgern.
Juist in die van originele vocale bijdragen afgeleide nummers kan Venema als een soort Nederlandse Alison Balcom in dergelijke transcripties goed laten horen hoe expressief of juist hoe kernachtig een goed bespeelde trompet kan klinken en de menselijke stem kan vervangen. Een uitkomst voor mensen die liever instrumentale dan vocale muziek willen beluisteren.
Mooi zou zijn wanneer ze ook eens de kans krijgt om haar talent los te laten op echte trompetconcerten. Dat van Haydn heeft ze op haar repertoire, Fasch, Molter, Hummel, Ponchielli, Jolivet, Tomasi, Aruturian, Pärt en heel wat anderen liggen te wachten.