Vivi Vassileva: Singin’ rhythm. Espel: Zamba para escuchar tu silencio; Sammut: Sailing for Phil; Pereira: Bate coxa (bew.); Dinicu: Hora staccato (bew.); Cruixent: Marimba moksha op. 45, Elparío op. 47; Abe: Variaties over Dowlands Lachrimae pavane; Vassileva: Kalino mome; Vassileva/Campara Diniz: Pipero misturado. Met het Vivi Vassileva kwintet, Lucas Campara Diniz (git). Alpha ALPHA 463 (59’40”). 2017
De in 1994 geboren Bulgaars-Duitse slagwerkster Vivi Vassileva met een eigen informatieve website begon net als haar vader en haar broer met viool, maar schakelde over op slagwerk en ontpopt zich hier vooral als virtuoze marimbaspeelster.
Ze won prijzen bij concoursen als Marimba Mania in Prijs (2009) en Marimba Festiva in Neurenberg 2010. In de film Zu Nah van Petra Wagner improviseerde ze de begeleidende muziek en in 2019 debuteert ze als soliste in het in het slagwerkconcert Oraculum van Cruixent en in Neurenberg met Tears of nature van Tan Dun.
De prefereert qua repertoire haar eigen keuzes te maken, draagt een eigen stuk bij, arrangeert en bestelt werk van andere, mest huidige componisten zoals Guillo Espel (1959), Eric Sammut (1968), Marco Pereira (1950), Grigorias Dinicu (1889 - 1949), Oriol Cruixent (1976) en Keiko Abe (1937).
Zo zorgt ze er tevens voor dat deze in totaal 11 stukken (Sailing for Phil van Sammut bevat 3 delen) voor het eerst op cd verschijnen.
Dat de marimba, een xylofoon-achtig instrument, zijn wortels in Afrika heeft, betekent niet dat er elders geen goede muziek voor is geschreven. Dat blijkt heel duidelijk uit dit veelzijdige programma waarin Vivi Vassileva de niet zelden door dans geïnspireerde composities afwisselend me haar kwintet (met pianist Maruan Sakas, slagwerkers Maxime Pidoux, en Daniel Martinzez, Lucas Campara gitaar en Thomas Ganzenmüller contrabas) m gitaar en solo heel vaardig tot leven roept.
Haar musiceren heeft iets aanstekelijks door de manier waarop ze met haar ritmen, harmonieën en melodieën verhalen vertelt en zo voor den zeer geslaagd cd debuut zorgt.