Valentin, Esther: Amors Spiel. Bolcom: ‘Amor’ en ‘Blue’ uit Cabaret songs; Wolf: ‘Begegnung’, ’Nimmersatte Liebe’, ‘Lebe wohl’ uit Mörike liederen; Schubert: ‘Rastlose Liebe’ op. 5/1, D. 138; ‘Gretchen am Spinnrade’ D. 118; ‘Frühlingslied’ D. 919, ‘Gretchen im Zwinger’ (ged.) D. 564, ‘Des Fischers Liebesglück’ D. 933, ‘Bei Dir allein’ D. 866, ‘Im Frühling’ D. 882; Haydn: ‘Die zu späte Ankunft der Mutter’ H. XXVIa/12; Mozart: ‘Dans un bois solitaire’ KV. 308; Eggert: ‘Rondeau allemagne’ uit Neue Dichter lieben; Pfitzner: ‘Sonst’ uit 4 Liederen op. 15; Schönberg: ‘Warnung’ op. 3/3; ‘Herzversagen’ uit Neue Dichter lieben; Wolf: ‘Unfall’ uit Eichendorff Lieder; ‘Keine gleicht von allen Schönen’ uit Heine, Shakespeare en Byron liederen. Met Anastasia Grishutina. GWK 144 (65’22”). 2019
De Duitse mezzo Esther Valentin en de Russische pianiste Anastasia Grishutina vormden in 2016 een duo en waren in 2018 de winnaressen van het Internationale Schubert concours in Dortmund en kregen in 2019 niet alleen de pers- en publieksprijs, maar ook de juniorprijs bij het Internationaal vocalistenconcours in Den Bosch. Reden genoeg voor een nadere, bestendige kennismaking aan de hand van negentien bekende en minder bekende bijdragen uit het logisch voornamelijk Duitse liedrepertoire, waarvan de nieuwste van de in 1965 geboren Moritz Eggert is en met een uitstapje naar de Amerikaan William Bolcom.
Als titel kozen de dames Amors Spiel. Aardig bedacht wat ‘Omnia vincit amor’ om het even of dat tot geluk en voldoening leidt, of dat het wanneer hij een loden pijl gebruikt to twijfel, ongeluk, haat en woede leidt.
Dienovereenkomstig krijgen we hier in een bonte afwisseling van stemmingen en gevoelens een recital te horen dat overtuigend aan alle interpretatieve voorwaarden voldoet en daarenboven twee vertolkers laat horen met wie we door hun heel expressieve voordracht mee kunnen lachen, treuren en gewoon genieten. De warmte van Valentins stem is daarbij ook een belangrijke factor.