CD Verzamelprogramma's

VERMEULEN, OLIVIA: DIRTY MINDS

Olivia Vermeulen: Dirty minds. Pigor/Eichhorn: Sex; Schubert: Heidenröslein op.3/3, D. 257, Die junge Nonne D. 828; Mozart: Das Veilchen KV. 476, Der Zauberer KV. 472; Weill: ‘Ballade von der sexuellen Hörigkeit’ uit Die Dreigroschenoper (bew.); Schönberg: ‘Der genügsame Liebhaber’ uit Brettl-Lieder, Warnung op. 3/3, ‘Das schöne Beet’ uit Das Buch der hängenden Gärten; Wolf: ‘Erstes  ‘Liebeslied eines Mädchens’, ‘Rat einer Alten’ uit Mörikelieder; Bolcom: ‘Toothbrush time’ uit Cabaret songsBerg: ‘Die Nachtigall’ uit Frühe Lieder; Schumann: ‘Die Lotusblume’ uit Myrthen; Brahms: Och Moder, ich well en Ding han’ WoO. 33/33; Purcell: ‘Man that is for woman made’ uit The mock marriage Z. 605, ‘Sweeter than roses’ uit Pausanias, the betrayer of his country Z. 585 (bew.); Heggie: ‘Animal Passion’ uit Natural selection; Debussy: Chansons de Bilitis nr. 1-3; Eisler: ‘Lied des Freudenmädchens’ uit Die Rundköpfe und die Spitzköpfe; ‘Goethe Fragment’; ‘Heiratsannonce’, ‘Liebeslied eines Kleinbürgermädchens’, ‘Liebeslied eines Grundbesitzers’, ‘Verfehlte Liebe’, ‘Lied der Kupplerin’; ‘Und endlich’. Met Jan Philip Schulze. Challenge CC 72835 (64’05”). 2019

Als een onderzoeksrechter cum seksuoloog bestudeerde mezzo Olivia Vermeulen, die eerder o.a. meewerkte aan een cd programma met passiemuziek van Keiser en Mozarts Große Messe teksten die door liedcomponisten door de eeuwen heen zijn gebruikt. Dat begint op deze cd in de tijd gezien met twee fragmenten toneelmuziek van Purcell uit 1695 en eindigt met Bolcoms Cabaret songs uit 1983. Ze gaat ervan uit at we allemaal wel eens een dirty mind hebben, en waarom zouden componisten die niet hebben en deze bewust of onbewust wel eens van hun slechtste kant laten horen.

Streng onderzocht ze deze op voor de hand liggende of mogelijke seksuele aanduidingen die bedreigend kunnen zijn voor vrouwen die met seksueel misbruik te maken kunnen krijgen. Een oorspronkelijk en aardig idee. In hoeverre de 28 liederen die ze hier bijeenbracht (ze heeft er heel wat meer achter de hand en zou ook eens naar operarepertoire moeten kijken) waarvan het aan de mentale instelling van de luisteraar ligt in hoeverre deze daarin meegaat en gevoelig voor is.

Los van de achtergronden is dit natuurlijk een heel veelzijdig en origineel recital dat gevoelig en fraai wordt voorgedragen en voorzien is van sympathie begeleidingen door Jan Philip Schulze.

25 Maart 2020 zingt Olivia Vermeulen in de Kleine Zaal van het Concertgebouw een aantal van deze en andere dergelijke liederen.