Catalina Vicens: Organic creatures. Hildegard von Bingen: ‘Quia ergo femina mortem’ (bew.); Vicens: ‘Creation (or the nations of creatures)’; ‘In pulsio’; ‘Trans animam’; ‘Cronopio’s eye tic’; ‘Sor seres’; ‘Sor Dia’; ‘Ex.anima’; ‘Ex.pulsio’; ‘Nothingness’; ‘Rebirth’; Perotinus: ‘Alleluia’; Anon.: ‘Planctus: Quis dabit capiti’; ‘Benedicamus’; ‘Presul nostri temporis’; ‘Chominciamento di gioia’; ‘Benedicamus (Pneumatem)’; ‘Audi, pontus, audi tellus’; ‘Redeuntes in la’; ‘Benedicamus (terram)’; ‘Organum: Sancte’; ‘Unicornus captivator’; ‘Procurans odium’; ‘Redeuntes in idem’; le Chancelier: ‘In omni fratre tuo’ (bew.); da Firenze: ‘Per non far liet’alcun’; Landini: ‘Ecco la primavera’ (bew.); Zacara da Teramo: ‘Un fiore gentil’ (bew.); ‘Frowe al myn hoffen’; Binchois: ‘Adieu mes très belles amours’ (bew.); Henry VIII van Engeland: ‘It is to me a ryght gret joy’; Dunstaple: ‘Puzzlr-canon’; Isaac: ‘Tristitia vestra’ (bew.); Virtaperko: ‘Lamento of Ananias’; Machaut: ‘Honte, paour, doubtance’ B. 25 (bew.); Cooman ‘Nova cantiga: Rondeau’; Moody: ‘Inperaytriz de la ciutat joyosa’; Boondiskulchok: ‘Squonk diptych’; Isaac: ‘Si dormiero’ (bew.). Consouling Sounds SOUL 0139 (2 cd’s, 2u., 08’13”). 2019
De nieuwsgierigheid naar de inhoud van deze cd van de in Chili geboren, in de V.S. en Bazel opgeleide en werkzame organiste Catalina Vicens die gespecialiseerd is in oude muziek en deze vertolkt op diverse vijftiende en zestiende orgeltypen van portatief, gothisch orgel tot van Eyck orgel, wordt meteen gewekt door de afbeelding op de cover.
Daar zien we in een geheimzinnig sfeer fabelfiguren, knoestige bomen en grillige ranken in een kruising tussen prenten van Marten Toonder en psychedelische volkskunst. Ze illustreren de fascinatie die de organiste heeft voor alternatieve stromingen en veel latere cross-over uitingen.
Dat gaat gepaard met wonderlijke klanken, vaak met lange bourdontonen die vreemd op en neer golven dankzij een flexibele, expressieve aanblaas luchtvoorziening.
Vicens ontwikkelt een heel breed muziekspectrum van gecomponeerde werken en improvisaties. Zo treffen Hildegard von Bingen, Guillaume de Machaut, het Buxheimer Orgelbuch hedendaagse componisten als Carson Cooman en Ivan Moody. Ze knoopt dat alles met zeer verzorgd en van kleur en karakter wisselend spel heel mooi aaneen tot een kleurig klanktapijt.
Ik heb getracht de regels van de titelbeschrijving voor de veertig fragmenten zo goed mogelijk toe te passen, want de specificaties op CD nr. 2 bevatten nogal wat foutjes.