Varady, Julia: Mozart: Idomeneo (Chi mai del mio provo – Idol mio se ritroso); La clemenza di Tito (Ecco il punto – Non più di fiori vaghe catene), R. Strauss: Arabella (Mein Erlerner; Das war sehr gut, Mandryka); Verdi: La forza del destino (Son giunta!grazie – Madre, pietosa vergine); Nabucco (Ben io l’invenni); Il trovatore (Vanne! Lasciami – d’amor sull’all rosee) en Wagner: Der fliegende Holländer (Jo ho hoe! Traft ihr das Schiff im Meere an?); Die Meistersinger von Nürnberg (Selig wie die Sonne). Met het Beiers staatsorkest o.l.v. diverse dirigenten. Orfeo C 579.041A (76’15”). 1975-1992
Insiders op operagebied zal nauwelijks hoeven worden gewezen op de opnamen van mevrouw Fischer-Dieskau. Het zijn er helaas niet zoveel en het bekendst werden haar voor DG gemaakte opnamen van Cimarosa’s Il matrimonio segreto (DG 437.696-2), Mozarts La clemenza di Tito (DG 431.806-2), Idomeneo (DG 429.864-2) en Johann Strauss II’s Fledermaus (DG 457.765-2) omdat dit merk zeer verbreid is en aan de weg timmert (of moet ik zeggen: timmerde?) met zijn repertoire.
Orfeo daarentegen is een minder bekend platenlabel met een echter best bijzonder, vaak interessant en goed repertoire. Hier is Varady sterk vertegenwoordigd en gelukkig bevat het tekstboekje bij deze cd haar volledige discografie die bestaat uit zestien opnamen waarvan een gedeelte bestaat uit volledige opera’s als Spontini’s Olympie, Puccini’s Il tabarro, Strauss’ Arabella, Verdi’s Il trovatore en verder uit platen met hoogtepunten uit opera’s en liederen (van Mozart,Tschaikovsky, Spohr en Strauss).
De hier gesignaleerde opname biedt een mooie staalkaart uit het repertoire van de in 1941 geboren sopraan met haar in alle registers misschien niet geweldig volbloedige, maar best krachtige stem, vooral in het lagere register. Het gaat om een intelligente, gevoelige zangeres die heel effectief gebruik weet te maken van haar middelen, die heel fraaie trillers en fiorituren kan zingen. Bekende aria’s verleent ze nieuwe glans, haar toon is bijzonder en prachtig, de voordracht is intelligent met juist gedoseerde emoties en de zangeres geeft blijk van veel tekstbegrip.
Een deel van de tien aria’s is ontleend aan volledige opnamen en het is niet steeds optimaal gelukt om de fragmenten optimaal te scheiden maar dat is een gering schoonheidsfoutje bij zoveel moois.