Anna Torge: Mandolineconcerten. Barbella: Concert voor mandoline, 2 violen en b.c. in D; Giuliani: Mandolineconcert in F; Anoniem: Concerto a mandolino solo con violini e basso; Hoffmann: Concert voor mandoline, 2 hobo’s, 2 hoorns en strijkera. Met de Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens. Ars Produktion ARS 39092 (59’29”). 2013
Onder de titel ‘Vergeten schatten’ voert de Duitse mandolinespeelster (en gitariste) Anne Torge mandolineconcerten van Emanuele Barbella (1718-1777), Giovanni Francesco Giuliani (1760-1818) en Giovanni Hoffmann (1750-1819) plus een anonymus, mogelijk Paisiello (1740-1818), hoewel dat wat substandaard voor hem lijkt.
Aantonend dat haar instrument in de Italiaanse muziekwereld, met name die van Napels, rond de eeuwwisseling van de achttiende naar de negentiende eeuw nogal in zwang moet zijn geweest. Muziek in galante stijl die hier optimaal fijnzinnig gearticuleerd en lyrisch wordt gespeeld. Knap voor een tokkeinstrument om zo in Harnoncourts geest ’spraakverwant’ te spelen. Belangrijk en extra gunstig is, dat voor het realiseren van deze werken alle betrokkenen consequent ’oude instrumenten’ gebruiken. In het geval van Torge gaat het vermoedelijk om een kopie die Günter Mark maakte van een Ambroglio Marafi, Milaan 1690.
Er zijn meer opnamen van Anna Torge in omloop, o.a. met de Concertante symfonie van Kozeluh (Ars Produktion ARS 38.073), werken van Beethoven, Hummel en Feliziano (CPO) en Telemann: Concerti per molti stromenti (Harmonia Mundi).