CD Verzamelprogramma's

THIBEAULT, MARINA: TOQUADE; ELLES

Marina Thibeault: Toquade. Tchaikovsky: Valse sentimentale op. 51/6 (bew.); Glinka: ‘Allegro moderato’ uit Altvioolsonate in g; Hindemith: Altvioolsonate op.31/4; Sokolovic: Prelude; Lesage: Toquade; Kymlička: Rubato e agitato; Martinů: Altvioolsonate nr. 1 H. 355. Met Janelle Fung (p). ATMA ACD2 2759 (66’39”). 2016

Marina Thibeault: Elles. Schumann, C.: Romances op. 33 nr.1-3 (bew.); Boulanger, N.: Stukken voor cello en piano nr. 1-3 (bew.); Mendelssohn, F.: Dämmerung senkte sich von oben (bew.); Clarke, R.: Altvioolsonate; Fuchs, L./Thibeault: Sonate pastorale; Pidgorna: The child, bringer of light. Met Marie-Eve Scarfone (p). ATMA ACD22772 (68’24”). 2019

Uit dit tweetal opnamen komt de Canadese altvioliste Marina Thibeault naar voren als iemand die interesse toont voor minder bekende componisten en voor vrouwelijke componisten. Zo laat ze ons op de eerste cd kennismaken met Jean Lesage (1958), componist van Toquade (manie, verslaving) waaraan de uitgave zijn titel ontleent, Ana Sokolovic (1968) en Milan Kymlička (1936-2008). Wat Tchaikovsky’s voor piano geschreven Valse sentimentale uit 1883 betreft, greep ze terug op een bewerking van Borisovsky/Vallières.

Het stilistisch veelzijdige programma wordt goed eendrachtig door Thibeault en Fung afgewikkeld en ik ben hen dankbaar voor een paar mooie nieuwe ontdekkingen.

Ook de teruggreep op romantische en modernere damescomponisten biedt leuke verrassingen. Dat betreft minder Clara Schumann en Fanny    Henschel (Mendelssohn) met een nocturne naar Goethe’s idee van de vallende nacht en Nadia Boulanger als wel de jongere Rebecca Clarke, Lilian Fuchs met solowerken van over de negentig geworden dames en Anna Pidgorna. Bij Boulanger gaat het om een altvioolversie van een van de voor cello geschreven ‘Trois pièces’.

De Sonate pastoral van Lilian Fuchs (1901 - 1995) is een kranig prachtwerk en Anna Pidgorna (1985) zorgt als jongste met haar levendige en welige The child, bringer of light uit 2012 voor een treffende afsluiting.

Ze krijgen allen een eigen gezicht, deze begaafde dames dat krachtig wordt getekend door beide musici.