CD Verzamelprogramma's

TAL, YAARA: TRACING BACH

Yaara Tal: Tracing Bach. Bach, J.S.: ‘Preludium in g BWV. 885, Preludes in c BWV. 871, fis BWV. 883 en e BWV. 855, in a BWV. 865, in d BWV. 875 in d BWV. 851, Fuga in e BWV. 855, in es BWV. 853, Gavottes nr. 1 en 2 uit Engelse suite nr. 6 in in d BWV. 811; Louis Ferdinand van Pruisen: Fuga in g op. 7; Bach, W.F.: Fuga in c F. 32, BR A89; Hummel: Fuga in fis op. 7/3; Alkan: ‘Jean qui pleure’ in e, ‘Étude fuguée sur deux motifs du Prophète de Meyerbeer’; Chopin: Fuga in a; Schumann: Fuga in d op. 72/1; Arenski: ’Fughetta’; Feininger: Fuga nr. 1/3 in es; Febel: Fuga in d ’Tempus fugit’. Sony 19439.88064-2 (58’56”). 2021
 
De Israëlische pianiste Yaara Tal is bekend als de helft van het pianoduo dat ze vormde met de Duitse pianist Andreas Groethuysen, maar ditmaal besloot ze tot een solistische opname. In het programma Tracing Bach gooit ze haar netten breed uit. De gedachte daarachter is heel interessant: combineer Preludes (vooral uit het Wohltemperiertes Klavier, maar ook andere en twee Gavottes) van de grootmeester van de fuga met fuga’s van andere componisten die na hem kwamen. Ze toont aan dat Bachs geest in menig latere componist vaardig was, maar laat bijvoorbeeld Mendelssohn, Brahms, Rheinberger, Reger, Hindemith en Shostakovitch buiten spel. 
Daarvoor in de plaats koos ze interessant genoeg op Schumann na voor minder bekende grootheden als Louis Ferdinand van Pruisen (een neef van Frederik de Grote), Napoléon Alkan (de broer van de bekendere Fransman Valentin Alkan die ook is vertegenwoordigd), de Amerikaan Lyonel Feininger (eigenlijk een schilder uit de Bauhaus groep, die nooit piano studeerde, maar wel Bachs Wohltemperiertes Klavier van buiten kon spelen en dertien Fuga’s voor piano en orgel componeerde). We leren iets kennen van de Duitse componist Reinhard Febel (1992) en krijgen eindelijk eens de Fugue in a B. 144 van Chopin uit 1841 weer eens te horen.
Het concept blijkt heel effectief te zijn en gedurende een uur naar dit recital luisteren treedt geen moment van verslapte aandacht op. Een bewijs van zowel de kwaliteit van de composities als van het zeer bekwame en gedifferentieerde spel van Yaara Tal.