Seldom Sene: El aire se serena. Cabezón: Inviolata. Jusquin; Durmendo un jorno. Verdelot; Triste de par. Gombert; Susanna un jur. Glossada de Hernando de Cabeçon; Guerrero: Agnus Dei III uit Missa Dormendo un giorno; Lux aeterna uit Missa pro defunctis; Verdelot: Dormend’un giorno a Baia; Morales: Lamentabur Iacob; Victoria: Ascendus Christus in alum; Vásquez: Lágrimas de mi consuelo; De la Torre: (Danza) alta; Caroso: Balletto: Amor mio; Milano: Bassadanza: La Spagna; Lobo: Ave Regina coelorum; Peñalosa: Adoro te. Domine. Brilliant Classics 95304 (67’52”). 2015
Het is met de grootste bewondering dat we de de vijf dames van Seldom Sene (Stephanie Brandt, Ruth Dyson, Eva Gmeinhardt, Hester Groenleer en María Martínez Ayerza) hier volgen in een programma dat deels is gebaseerd op seculiere werken die in de zestiende eeuw aan Spaanse hoven klonken, deels ook bewerkingen door María Martínez Ayerza (zelf Spaanse) van stukken die toen gangbaar waren in Spaanse kathedralen.
Dat ontzag begint bij een nadere studie van het programmaboekje waarin verantwoording wordt afgelegd over de herkomst van de gespeelde stukken, de specificaties van het gekozen instrumentarium (alles uit eigen beheer met een bestand vijftig exemplaren van sopraan in c tot contrabas in F, alles zorgvuldig in de vorm van kopieën van zestiende eeuwse originelen), de gekozen stemming (A = 440) en vanzelfsprekend beschrijvingen van de uitgevoerde werken.
De titel El aire se serena van de cd is ontleend aan de beginregels van de Oda III a Francisco di Salinas van Fray Luis de Léon: ‘De lucht wordt sereen en siert zich met schoonheid en een bijzondere glans’.
Een mooi motto dat ook meteen kan worden toegepast op de vertolkingen. De volgorde der gespeelde werken is anders dan hierboven genoemd, maar waarschijnlijk bewust zodanig gekozen dat er mooie contrasten zijn tussen redelijk vrolijke virtuoze wereldse dansmuziek zoals de glossada’s van Cabezón, melodieuze, melancholieke gezangen uit motetten van Lobo, Victoria en Guerrero en de ornamentiek bij Gombert.
Maar die bewondering culmineert bij het beluisteren van de stijlvolle, fantasierijke, steeds goed geïntoneerde, qua ensemble volkomen homogene verklankingen. Dit is waartoe de soms gesmade blokfluitmuziek op muziekschool beginnersniveau op het hoogste niveau gebracht kan leiden. Gedurende het bijna zeventig minuten durende programma bestond geen moment de neiging om een onderbreking in te lassen. Het veruit leukste stuk is Milano’s Bassadanza (track 11).
Seldom Sene maakt met dit Spaanse programma waarover duidelijk is nagedacht van 11-28 februari 2016 een tournee en het is nuttig dat deze cd er op tijd is om vooraf een indruk van het gebodene te krijgen of juist om uitgebreid na te genieten.