Sirena blokfluitkwartet: Now & then. Vivaldi: Concert voor 2 violen, cello en strijkorkest in d op. 3/11 RV. 565; Bach, J.S.: Koraalbewerkingen ‘Liebster Jesu, wir sind hier’ BWV 731, ‘In dulci jubilo’ BWV 608; ‘Jesu meine Freude’ BWV 610; Boismortier: Concert voor 5 fluiten in D op. 15/3; Meijering: Sanctus; Koomans: The jogger; Mossenmark: Childhood; Caldini: Clockwork toccata op. 68d; Scheidt: Fantasie ‘Io sonn ferito lasso’ SSWV. 103; Merula: ‘La Lusignuola’ uit Canzoni boek I; Anoniem: Petrone. BIS SACD 2115 (66’31”). 2013
Net als later het Canadese Flüte alors! laveert het Scandinavische dames blokfluitkwartet Sirena, bestaande uit Karina Agerbo, Pia Moman, Pia Bich-Jensen en Marit Ernst Block knap en virtuoos tussen genres als barok en modern en het is boeiend te horen hoe een tripelconcert van Vivaldi en de drie bekende orgelwerken van Bach van kleur verschieten in de mooie bewerkingen die worden ingezet. Het dichtst in de oorspronkelijke buurt blijft het driedelige Concert van Boismortier.
Er bestond ooit een bewerking van Boismortiers Concert voor 5 fluiten in e op. 15/6 door Victorien Sloof (hl), Norbert Mattern (h), Jan Rouwenhorst (kl), Hans Vos (fag), Anne Groben (v) en Kees Volger (org) op CNR STH-CD 8018 uit 1988.
Chiel Meyerings Sanctus steekt vernuftig in elkaar en bevat een gekreunde vocale passage, maar van een Sanctus sfeer zoals we die kennen, is geen sprake. Veel aansprekender en overtuigender is Koomans The jogger, dat zich inderdaad joggend voortbeweegt. Ook aan Staffan Mossenmarks nogal raadselachtige jeugdherinnering komen aan het eind wanhopige kreten te pas.
De Clockwork toccata van Fulvio Caldini is uitgeproken minimalistisch en herhaalt zichzelf wat teveel.
De hoogtepunten van het programma zijn de prachtige Fantasie van Scheidt over het koraal ‘Io con ferito al lasso’ en de beide stukken van Merula. Maar ook het veertiende eeuwse anonieme Petrone spreekt sterk aan.
Zowel de bewerkingen door de musici zelf als hun gezamenlijk optreden zijn uit de kunst, letterlijk en figuurlijk.