Lise de la Salle: Bach unlimited. Bach, J.S. Italiaans concert in F BWV. 971; Enhco: Chant nocturne; Sur la route; La question de l’ange; L’aube nous verra; Poulenc: Valse-improvisation sur le nom de Bach FP. 62; Bach/Busoni: ‘Chaconne’ uit Partita voor soloviool nr. 2 in d BWV. 1004; Roussel: Prélude en fuga op. 46; Liszt: Fantasie en fuga über das Thema BACH S. 529. Met Thomas Enhco. Naïve V 5444 (55’15”). 2017
Als 15-jarige debuteerde de Franse Lise de la Salle in 2002 op Naïve met een Rachmaninov/Ravel cd (Naïve V 4836), daarna volgden:
in 2005 een Bach/Liszt cd waarop de Chromatische fantasie en fuga BWV. 903, een koraalbewerking, een Toccata en een paar Bach/Lisztbewerkingen (Naïve V 5006).
in 2006 een Shostakovitch/Liszt/Prokofiev cd (Naïve V 5053)
in 2009 de beide Pianoconcerten van Chopn (Naïve V 5215)
in 2011 een Liszt cd (Naïve V 5267)
in 2013 een Schumann cd (Naïve V 5364)
in 2016 een uitstapje naar een ander label met Pianotrio’s van Rachmaninov (Philharmonia PHR 0107). Veel daarvan zijn hier besproken en nu terug in de moederschoot met deze Bach unlimited opname. Drijfveren hiertoe zijn volgens haaruitspraken ‘Bach is waar alles begint’ en ‘Bach is voor de pianist wat de barre is voor de balletdanser’.
Wanneer we Bach als muzikale toetssteen beschouwen, hebben in de loop der eeuwen heel wat componisten op basis van structuur, vorm en uitdrukking eer aan hem betoond.
Hier is een nieuw aantal werken bijeengezocht om dat aan te tonen. Als verrassing duikt tussendoor brengt haar gelegenheidspartner Thomas Enhco die in ’Sur la route’ samen met haar optreedt, een vleugje frisse eigentijdse klanken met jazzy vaart.
Zo krijgen we achtereenvolgens een ongecompliceerd, puntig, sprankelend Italiaans concert, een zowat vijftien minuten vol spanning gespeelde Chaconne, een uitdagende Fantasie en fuga van Liszt, een spirituele Poulenc, een intrigerende Roussel te horen.
Een veelzijdig, spontaan en evenwichtig gerealiseerd geheel dat van begin tot eind boeit.