CD Verzamelprogramma's

SELDOM SENE: DELIGHT IN MUSIC: ENGLISH SONGS AND INSTRUMENTAL MUSIC OF THE 16TH AND 17TH CENTURY

Seldom Sene: Delight in music - English songs and instrumental music of the 16th and 17th century. Dowland: Pavane ‘Lachrimae antique’; ‘Sir John Souch’s galliard; H. 13; ‘Mr. George Whitehead his almand’ H. 21; ‘I shame at mine unworthiness’; Byrd: ‘Ah, silly soul’; ‘The leaves bee Greene’ Browning a 5 MB. 39; ‘If women could be fair’; ‘In nomine a 5 nr. 5’; Gibbons: ‘What strikes the clocke?’; Baldwin: ’Coockow as I me walked’; Tye: ‘In nomine Seldom sene (2x); Patrick: ‘Send forth thy sighs’; ‘Climb not too high’;  Anon.: ‘Sweet was the song the Virgin sang’; ‘Farewell the bliss’; Purcell: Fantasie nr. 13 Z. 745 ‘Upon one note’; ‘In nomina a 6’ Z. 746 in g; Bennett: ‘Venus birds whose mournful tunes; Nicholson: ‘Cuckoo, so merrily sings’; Weelkes: ‘The nightingale, the organ of delight’. Met  Klaartje van Veldhoven (s). Brilliant Classics 95654 (53’29”). 2017

 

Wat moet het geweldig zijn wanneer je als ensemble een enorme schat aan internationaal ‘oude muziek’ repertoire ter beschikking staat. Daar dan een logische keuze uit te maken, voor eventule aanpassingen en bewerkingen te zorgen en het vervolgens enthousiast te presenteren.

Voor hun derde opname na Taracea met een vijf eeuwen omspannend programma (Brilliant 94871) en El Aire se Serena (De lucht is zo zuiver) met Spaanse werken (Brilliant 95304) keren de vijf dames van het blokfluitkwintet Seldom sene - Stephanie Brandt, Ruth Dyson, Eva Gemeinhardt, Hester Groenleer en Maria Matinez Ayerza - nu terug tot de Engelse basis.

Het door Maria Martinez Ayerza en Hester Groenleer samengesteld en gearrangeerde nieuwe programma van Seldom Sene bevat 21 nummers. Een enkel moment zou je verlangen naar een feller timbre of een gedurfder frasering, maar de homogeniteit van het ensemblespel, de enorme inzet, de professionele zuiverheid van het spel en de grote muzikaliteit winnen het pleit steeds. Het is opvallend zoveel contrast kan ontstaan binnen een programma van zoveel gelijkgestemde muziek die binnen twee eeuwen ontstond en waaraan enige versies van seldom sene niet ontbreken. Goed is ook dat Klaartje van Veldhoven op haar knappe, stijlvolle manier de vocale items invult. De wendbaarheid en de virtuositeit waarvan de vertolkingen blijk geven, hoeft eigelijk niet te worden genoemd omdat deze zo vanzelfsprekend is. Een nieuwe kroon op het werk van dit geweldige ensemble.