CD Verzamelprogramma's

STASKIEWICZ, BLANDINE: ORATORIA

Blandine Staskiewicz: Oratoria. Caldara: ‘Numi offesi di furor’ uit La castità al cimento; ‘Per il mar del pianto mio’ uit Maddalena al piedi di Cristo; ‘Miro che il fiumicello’ uit Oratorio per Santa Francesca Romana;  ‘Son gli strazi… io spiro e volo’ uit Il martirio di Santa Caterina; Bononcini: ‘Cor imbelle a due nemici’; ‘Al sibilar tremendo’; ‘In tiepidi fiumi’ uit La conversione di Maddalena; ‘Ecco gia l’orrende tromba’ uit Il trionfo della divina giustizia; Gasparini: ‘Ombre cure, sospetti’, ’Terrori d’Averno’ uit Atalia; Porpora: ‘Vanne o sol d’eterna luce’ uit Il trionfo della divina giustizia; ‘Vanne nel vicin tempio’, ‘Fremer da lange io sento’ uit Il martirio di San Giovanni Nepomuceno; Scarlatti, A.: ‘Miei spirito guerrieri’ uit San Casimiro, Rè di Polonia; ‘’Del pianto vostro’, ‘Posso e voglio’ uit La Giuditta 2; ‘Mentre io godo in dolce oblio’ uit Il giardino di rose. Met Les Accents o.l.v. Thibault Noally. Aparté AP 178 (68’10”). 2017

 

Na in 2012 de rol van Galatea te hebben gezongen in Händels Aci, Galatea e Poliferno (Glossa GCD 921515) en in 2014 de solo cd TempestaL Händel & Vivaldi met dertien aria’s (Glossa GCD 923503) te hebben gemaakt, reeds in 2007 mee te hebben gewerkt aan Lully’s Prosperine (Glossa GES 921615), in 2014 aan Rameau’s Les fêtes de l’Hymen et de l’Amour (Glossa GCD 921629) en Philidor’s Les femmes vengées, ou Les feintes infidélités (Naxos 8.660353) weten we dat de Franse mezzo Blandine Staskiewicz een fijne neus heeft voor onbekend barokmateriaal op het gebied van opera en oratorium.

Op haar nieuwe cd wordt dat sterk bekrachtigd doordat ze zeventien aria’s koos uit onbekende werken waarvan de geselecteerde aria’s grotendeels cd premières zijn.

Opvallend is hoeveel overeenkomst de hoofdpersonen, de ‘heldinnen’ uit de oratoriumwereld, zoals Judith en Atalia sterke overeenkomst vertonen met die uit de zeventiende- en begin achttiende operawereld. De hier gezongen aria’s vertonen een grote verscheidenheid. Bij Caldara, Porpora en Alessandro Scarlatti komt het op virtuositeit aan, elders op lyriek en klaaglijke melancholie. Al die trekken behoren tot de wapenrusting van de zangeres. Hooguit had ze een wat tastbaarder engagement mogen tonen in de dramatische gedeelten.

Het jonge, in 2014 opgerichte Les Accents van violist/dirigent Thibault Noally begeleidt mooi levendig en heel genuanceerd.