Mari Samuelsen: Nordic noir. Helmersson: Magnus; Timelapse; Study in rituals; Arnalds: Near ligt (bew.); Word of amber (bew.); Bak: The mist; Pärt: Darf ich….; Söderqvist: Love and frage (bw.); Tveitt: ‘Welkom met eer’ uit Volksmelodieën uit Hardanger op. 150. Met Håkon Samuelsen en de Trondheim solisten. Decca 481.4879 (43’28”). 2017
Mari Samuelsen: Martinov: Come in! 2; The beatitudes; Richter: ‘Dona nobis pacem 2’ uit The leftover season 1; Fragment; Vocal; November; Glass: ‘Knee play 2’ uit Einstein on the beach; Deel 2 uit Vioolconcert; Vasks: Lonely angel; Eno/Hopkins/Abrahams: Emerald and stone (bew.); Johannsson: Heptabod 2 (bew.); Good night, day; Bach, J.S.: Invention nr. 13 in a BWV. 784 (bew.); ‘Chaconne’ uit Partita voor soloviool nr. 2 in d BWV. 1004; ‘Preludium’ uit Preludium en fuga in D BWV. 850 (bew.); ‘Presto’ uit Sonate voor vioolsolo nr. 11 in g BWV. 1001; Badzura: 847; Gregson: Sequence (four); Lullaby; Eno/Roedelius/Moebius: By this river (bew.); Clark: Mammal step sequence. Met het Konzerthausorkest Berlijn o.l.v. Jonathan Stockhammer. DG 483.58694 (2 cd’s, 1u., 46’15”). 2018
Laat even al die werkjes en titels even op u inwerken. Zelf bedacht ik dat Sound unbound (de naam van een concertreeks in het Londens Barbican Centre) een mooie titel zijn voor al het tot nu toe op cd verschenen materiaal van Mari Samuelsen.
Haar eerste cd is met de titel Nordic noir genoemd naar het typische Scandinavische misdaaddrama vol mysterie en mystiek dat zich in de donkere helft van oktober tot maart afspeelt en leidde tot de Deense tv series The killing en The bridge maar ook tijd biedt voor kalme contemplatie.
De Noorse zus en broer Mari (viool) en Håkon Samuelsen (cello) groeiden op op een boerderij en misschien heeft het daarmee te maken dat ze open staan voor allerlei korte melodieën uit verleden en heden waaraan vrienden en relaties nieuwe bijdragen leveren. Daartoe behoren verder inspiratiebronnen als Max Richters Recomposed, Glass’ Mishima, Einaudi’s Divenire en werk van de IJslander Arnalds en de Let Pärt. Daar zijn aardige ontdekkingen bij en sommige arrangementen werpen een interessant nieuw licht op hun originelen.
De programma’s lijken met hun in totaal 33 stukjes een wat vreemde hutspot die men het beste met kleine hapjes tegelijk kan genieten, maar blijken mogelijk toch zo boeiend is door alle afwisseling, dat men ze geheel aanhoort.
Goed hun instrument bespelen kunnen de Samuelsens zeker en dat is goed te horen. Mari heeft daarvoor een Guadagni uit 1773 ter beschikking. De opnamen klinken goed maar maken soms een moment de indruk van enige manipulatie.
Mooi zou zijn om broer en zus nu ook eens samen te horen in het Tripelconcert van Beethoven en het Dubbelconcert van Brahms, kortom in muziek van langere adem.
Als lekkermakende voorproefjes verschen Richters Novemer en Eno's By this river op de sigles DG 073.5641 en 483.7114.