Bram van Sambeek: Mozart: Fagotconcert in Bes KV. 191; Weber: Fagotconcert in F op. 75, J. 127; Du Puy: Fagotconcert in c. Met het Zweeds kamerorkest o.l.v. Alexei Ogrintchouk. BIS SACD 2467 (66’15”). 2019
Dat het Fagotconcert van de Zwitserse componist, violist en zanger Édouard du Puy (1770 - 1822) hier voor de eerste keer is opgenomen, is vooral te danken aan het feit dat hij van 1793 tot zijn dood voornamelijk werkzaam was in Kopenhagen en Stockholm. In Stockholm werkte hij als zanger aan de opera maar werd hij in 1799 op bevel van koning Gustav IV Adolf verbannen omdat hij zijn waardering voor Napoleon had geuit, maar mocht daar in 1812 terugkeren. In dat jaar schreef hi het hier opgenomen Fagotconcert dat met zijn drie delen mooi in de destijds meest gebruikte mal past.
Hij leverde het langste, 30’30’ durende concert op deze uitgave en het blijkt een aardige ontdekking in de stijl uit die tijd. Van Sambeek ontdekte het bij toeval toen hij bij de Muziekbieb in Stockholm een uitgave van Du Puy’s Klarinetkwintet aanvroeg, maar in plaats daarvan een kopie van het manuscript van dit concert toegezonden kreeg. Hij verzorgde een nieuwe uitgave daarvan en nam het meteen op. Dat het een echte aanwinst is, is meteen te horen. Hij speelt natuurlijk alle drie de concerten heel goed met fruitige directheid en grote wendbaarheid in de snelle delen en treffende zangerigheid in de langzame.
Het Zweeds kamerorkest wordt ditmaal inspirerend geleid door zijn hobocollega Alexei Ogrintschouk.
Er is van Du Puy ook nog een Fagotconcert in A uit 1813, dat in 2009 ook al werd opgenomen door Bram van Sambeek, die keer met Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen (Brilliant Classics 9149).
Van Du Puy’s Fagotkwintet in a bestaat een mooie opname van Donna Agrell (fag), Marc Destrubé (v), Franc Polman (v), Yoshiko Morita (va) en Albert Brüggen (vc) (BIS SACD 2141).