CD Verzamelprogramma's

STOCKHOLM SYNDROME ENSEMBLE: VOICES OF ANGELS

Stockholm Syndrome ensemble: Voices of angels. Dean: Voices of angels; Goebaidulina: Ein Engel voor alt en contrabas; Rachmaninov: Muzyka op. 34/8, How fair this spot op. 21/7; Bach, J.S.: Koraalvoorspel ‘Vor deinem Thron tret’ich hiermit’ BWV. 668; Goebaidulina: Meditatie over ‘Bachs Vor deinem Thron tret’ich hiermit’; Wagner: ‘Der Engel’ uit Wesendonck-Lieder; Schnittke: Hymne nr. 2 voor cello en contrabas. Christianne Stotijn (ms.), Andrej Power (v), Malin Broman (v), Lawrence Power (va), Malin William-Olssen (va), Johannes Rostamo (vc), Rick Stotijn (cb), Simon Crawford-Phillips (kl, p) van het Stockholm Syndrome ensemble. BIS SACD 2344 (64’06”). 2019
 
Het ontstaan van het Stockholm Syndrome ensemble gaat terug tot de bankoverval in 1973 op de Kreditbank met de nodige psychologische gevolgen voor gijzelaars en gegijzelden die bekend werden als ’Stockholm syndroom’. Zo’n veertig jaar later werd het ensemble met die naam gevormd met de bedoeling de bevolking onder bijzondere omstandigheden een positieve luisterervaring te bieden.
De vaste groep van violistes Malin William-Olsson, Malin Broman, cellist Johannes Rostamo, pianist Simon Crawford-Phillips en contrabassist Rick Stotijn nodigde zangeres Christiane Stotijn en altviolist Lawrence Power uit voor dit project met muziek uit verschillende tijden en genres.
Als uitgangspunt werd Brett Dean’s Voices of angels uit 1996 gekozen. Dit is geschreven voor de combinatie viool, altviool, cello, contrabas en piano, net als Schuberts Forellenkwintet en dat werd geïnspireerd door het eerste van Rilke’s beide Duineser Elegien uit 1912 ‘Er wordt wel gezegd dat engelen niet in staat zijn om onderscheid te maken tussen de levenden en de doden’. Het is een tweedelig werk vol drama dat 28’14” duurt.
Voor de rest van het programma wordt teruggegrepen op mooie mooie bewerkingen van stukken van Bachs orgelwerk voor strijkers tot Alfred Schnittke met zijn Hymne voor cello en contrabas en Sofia Goebaidulina op een gedicht van Else Lasker-Schüler waarin Bachs werk terugkeert voor verschillende bezettingen. Deans engelen zijn terug te vinden in de door Christianne Stotijn gezongen bijdragen van Wagner en Goebaildulina.
Hoe mooi ook gezongen: de beide liederen van Rachmaninov passen eigenlijk niet zo goed in dit intrigerende programma vol treffende schokeffecten.