Surprises, Les o.l.v. Louis-Noël Bestion de Camboulas: Tyranic love. Purcell, H.: ’Hornpipe’, ‘Chaconne’ uit King Arthur Z. 628, ’Dance of the furies’ uit The prophetes, or the history of Dioclesian Z. 627, ’There’s not a swan on the plain’ uit Rule a wife and have a wife Z. 587, ‘Hornpipe’, ‘Dance for the fairies’, ‘Dance for the green men’ uit The fairy queen Z. 629, ‘Ye twice ten-hundred deities’, ’Symphony’, ‘Seek not to know’ uit The Indian queen Z. 630, ’There’s nothing so fatal as women’ uit A fool’s preferment or the three dukes of Dunstable Z. 571; Ouverture en ‘Slow air’, ‘Air’ uit The virtuous wife Z. 611, ’So when the glittring queen of night; uit Of old when heroes thought it base Z. 333, ’This poet sings the Trojan wars’ uit Anacreon’s defeat Z. 423, ‘Hark! My Damilcar’ uit Tyrannic love, or the royal martyr Z. 613; Eccles: ‘I burn, my brains consumes to ashes’, ’Sleep poor youth’ uit The comical history of Don Quixote; Blow: ‘Poor Celadon, he sighs in vain’ uit Amphion Anglicus, ‘Saraband for the graces’ uit Venus and Adonis; Clarke: ‘Ground in d’ uit Song on the assumption; Purcell, D.: ‘My dearest, my fairest’ uit Pausanias, the betrayer of his country Z. 585. Met Eugénie Lefebure (s) en Étienne Bazola (b) Alpha ALPHA 663 (60’46”). 2020
Voor dit 23 nummers tellende programma deed het in 2010 opgerichte Franse ensemble Les surprises dat zijn naam ontleent aan Les surprises de l’ amour van Rameau (waaruit Marc Minkowsky op Erato 2292-45004-2 een selectie laat horen) en zijdelings ook aan het op deze cd centraal aanwezige Tyrannic love, or the royal martyr Z. 613 van Henry Purcell (1650 - 1695).
De fragmenten van Henry Purcell worden omringd door moois van zijn collega’s en opvolgers Daniel Purcell (1664 - 1717), John Blow (1640 -1708), Jeremy Clarke (ca. 1674 - 1707) en John Eccles (1668 - 1735).
Het lijkt een wat onsamenhangend programma, maar de muziek stamt uit de laatste jaren van Henry Purcell en de anderen. Hij was ontslagen als hofcomponist van William en Mary omdat die hem niet langer konden betalen en bezon zich op het beetje toekomst dat hij nog had. Gelukkig kon hij verder werken bij het Londense theaterbedrijf United Company dat verguld zal zijn geweest met zijn Fairy Queen en King Arthur.
Organist, klavecinist Louis-Noël Bestion de Camboulas leidt zijn keurig op barokinstrumenten spelende elfkoppige ensemble met veel animo door dit programma dat een innovatief karakter heeft en heel geanimeerd optreedt.
Sopraan Eugénie Lefebure is helaas erg tam in de door haar gezongen waanzinaria, maar bariton Étienne Bazola voldoet gelukkig beter in zijn vocale bijdrage.
Zo ontstond een aardig muzikaal tijdbeeld uit het Engeland rond de eeuwwisseling van de zeventiende naar de achttiende eeuw.