CD Verzamelprogramma's

SIDOROVA, KSENIYA: REFLECTIONS

Kseniya Sidorova: Reflections. Piazzolla: ‘Chau Paris’, ‘Café 1930’ uit Histoire du tango; Concert voor bandoneón en orkest ‘Aconcagua’; ’Soledad’, ‘Yo soy Maria’; Romance del diabolo’; ‘Libertango’; Voïtenko: ‘Revelation’; Roffi: ‘Nocturne’ (a kind of lullaby of times we have not yet lived); Angelis: ‘Chiquilin de bachin’, Fantasie op een thema van Piazzolla; Bach/Marcello: ‘Adagio’ uit concert in d BWV. 974; Akhunov: ‘Twee sleutels bij een gedicht van Brodsky’. Kseniya Sidorova (acc) e.a. Alpha ALPHA 664 (80’52”). 2020
 
De in Riga uit ouders van Russische afkomst (die daar onder dwang naartoe werden geëmigreerd) geboren accordeoniste Kseniya Sidorova die o.a. in Londen studeerde   en aardig wat concoursen won, is vastbesloten om haar instrument uit de sfeer van kroeg- en volksmuziek te halen (te bevrijden), al duurt het misschien even voordat ‘ik bespeel de klassieke accordeon niet ongewoon of grappig klinkt’, zegt ze zelf.
Ze maakte al wat eerdere opnamen: een bewerking van bekende gedeelten uit Bizets Carmen (DG 479.5224),  Fairy tales (Champs Hill CHRCD 055),het programma Guitar moods the ultimate collection (DG 479.1281) en werkte mee aan het recital ’The violin’ van Nicola Benedetti (Decca 478.5338).
Tijdens een recital in Engeland speelde ze werken van Mozart, Nordheim, Bach, Berio, Scarlatti, Schnittke en Takahashi, maar ook van Piazzolla, met een schijnbaar haast adembenemende virtuositeit. Die laat ze hier los op een programma met vooral composities van Astor Piazzolla, die zijn aangevuld met stukken van de Rus Sergey Voitenko, de Fransman Franck Angelis en de Italiaan Pietro Roffi.
Deze uitgave arriveer waarschijnlijk doelbewust rond 11 maart 2021 wanneer de honderdste verjaardag van de componist wordt gevierd. Van bandoneon naar accordeon is voor de leek niet zo’n grote stap, ook al klinkt een accordeon een stuk ‘beschaafder, hoffelijker’. 
We kunnen vooral gelukkig zijn dat ze het 21’21’ durende Bandoneónconcert van Piazzolla opnam, want dat is het hoogtepunt uit haar recital. Net als de rest van het programma wordt het met vaart en verve uitgevoerd, maar in dit geval ook met extra pakkende motorische ritmen in de hoekdelen en goed gedoseerde rubati en veel lyrisch gevoel in het middendeel. Maar eigenlijk is het hele programma uitmuntend geslaagd; het is het beste van haar tot op heden.
Wel is het eerlijk om ook haar wisselend optredende begeleiders in de lof te betrekken. Dat zijn Alexander Sitkovetszky (v), Robert Koch (cb), Claudio Constantini ℗, Reentko Dirks (git), het Goldmund kwartet, het BBC Wales orkest en het Hamburgse Elbfilharmonie orkest o.l.v. Thomas Hengelbrock.