Carolyn Sampson: Album für die Frau. Schumann, R: ‘Langsam und mit Ausdruck zu spiele’, ’Der Sandmann’, ‘Winterzeit 1’ uit Album für die Jugend op. 68; ‘Liebst du um Schönheit’ uit Gedichte aus Rückerts Liebesfrühling op. 12; ’Seit ich ihn gesehen habe’, ‘Er, der Herrlichste von allen’, ‘Ich kann’s nicht fassen, nicht glauben’, ‘Der Ring an meinem Finger’, ’Süßer Freund, du blickest mich verwundert an’, ’An meinem Herzen, an meiner Brust’, ’Nun hast du mir den ersten Schmerz getan’ uit Frauenliebe und Leben op. 42; ‘Volksliedchen’, ‘Liebeslied’ uit ‘Lieder und Gesänge’ op. 51; ‘Verratene Liebe’ uit Liederen op. 40; ‘Lied der Braut’ 1 en 2, ‘Hochländisches Wiegenlied’ uit Myrthen op. 25; ‘Lust der Sturmnacht’ uit Gedichte op. 35; ‘Glückes genug’, ’Kind im Einschlummern’, ‘Ritter vom Steckenpferd’ uit Kinderszenen op. 15; ‘Dein Angesicht so lieb und schön’ uit Lieder und Gesänge op. 127, ’Mädchen-Schwermut’ uit Gesänge op. 142, ‘Requiem’ uit 6 Gedichte und Requiem op. 90; Schumann, C.: ‘Liebst du um Schönheit’, ‘Warum willst du and’re fragen’ uit Gedichte aus Rückerts Liebesfrühling op. 12; ’O Lust, o Lust’ uit Lieder aus Jucunde op. 23; ’Liebeszauber’, ‘An einem lichten Morgen’, ’Die stille Lotosblume’, ‘Der Mond kommt still gegangen’ uit 6 Liederen op. 13. Met Joseph Middleton. BIS SACD 2473 (71’46”). 2020
Gedurende de eerste vier jaar van hun huwelijk hielde Clara en Robert Schumann een dagboek bij dat Robert beschreef als ‘een relaas van onze wensen en verwachtingen en een middel om de een of de ander iets te verzoeken waarvoor gesproken woorden tekortschieten’.
Die gedachte ligt ten grondslag aan de liederen die in dit recital worden gezongen door de vrouw van dit echtpaar, naar als momenten die de relatie tussen beiden beschrijven. Men komt dan natuurlijk al snel terecht bij acht liederen uit de cyclus Frauenliebe und Leben op gedichten van Adalbert von Chamisso.
Om een breder en omvangrijker beeld te geven, zijn een stel in het patroon passende liederen van beiden toegevoegd om een complexer en volmaakter beeld van de relatie te geven. Daaruit komt de vrouw naar voren als de sterkste. Dat blijkt letterlijk ook uit het feit dat ze na de dood van haar man in 1856 nog ongeveer veertig jaar als pianosoliste optrad.
Op deze nieuwe cd van Carolyn Sampson en Joseph Middleton wordt vrijwel ideaal uitdrukking en gestalte gegeven aan de diepere betekenis van de liederen. In een artikel in The Guardian van 19 april 2021 licht de zangeres dit nader toe. Het is te vinden op //www.theguardian.com/music/2021/apr/13/carolyn-sampson-joseph-middleton-clara-robert-schumann-frauenliebe-und-leben