Lise de la Salle: When do we dance? Gershwin: ‘When do we dance?’; Tatum: ’Tea for two’; Bolcom: ’The graceful ghost rag’; Waller: ‘Viper’s drag’; Piazzolla: ‘Libertango’; Ginastera: ‘Danzas Argentinas’ op. 2 nr. 1-3; Falla: ‘Rituele vuurdans’ uit El amor brujo; Ravel: ‘Valses nobles et sentimentales’; Saint-Saëns: ‘Étude en forme de valse’ uit Six Études op. 52; Debussy: ‘Mazurka’; Bartók: Roemeense volksdansen Sz. 56, BB. 68; Stravinsky: ‘Tango’; Scriabin: ‘Wals’ in As op. 38; Rachmaninov: ‘Polka italienne’. Naive V 5468 (78’44”). 2020
Het is alweer lang geleden dat de Franse pianiste Lise de la Salle in 2005 op cd debuteerde met een Bach/Listz recital (Naïve V 5006), daarna volgden nog wat opnamen, maar nu heeft ze opnieuw iets bijzonders bedacht. Ze viert na haar liefde en fascinatie de dans met muziek uit alle windstreken en neemt ons mee naar de V.S., Argentinië, Frankrijk, Spanje, Hongarije en Rusland via heel diverse dansvormen. Steeds met als basis een uitgesproken, maar wel vaak wisselende ritmiek. Swing naast sentimentele romantische walsen en vrij simpele volksdansen.
We komen oude bekenden tegen, maar gelukkig ook onbekende nieuwe uit soms onverwachte hoek.
Het zijn heel persoonlijke keuzes van de pianiste en ze hebben waarschijnlijk een bijzondere waarde voor haar. Daar zegt ze over: ‘I’ve been surrounded by dance since childhood, and I adore it. But with so many dances and so much music to play, I could take ten albums to tell this whole story. So, I decided to focus on one century from 1850-1950 and travel the world. “For me it is the most fascinating period in the history of all the arts,” she says. “It was a time of great freedom, not just in music, but in dance, painting, and theater. There were new rules and new techniques, and the creators were starting to feel that they could express themselves in a different way. There was this great explosion of potential.’
Ze leeft dat uit in haar liefdevolle spel. Net op tijd om nu de Coronaperiode aan een voorlopig einde lijkt te komen thuis op mee te dansen.