CD Verzamelprogramma's

SERENISSIMA, LA: SETTECENTO

Serenissima, La: Settecento. Scarlatti, A.: Sonate voor blokfluit, 2 violen en b.c. in c; Abaco, E. del: Sonate voor viool en continuo in g op. 4/11; Vandini: Sonate voor cello en continuo in a; Mancini: Sonate voor blokfluit, 2 violen en continuo in g; Brescianello: Sonate voor 2 violen en continuo in b; Tartini: Sonate voor viool en continuo in e op. 1/5, B. E6; Vivaldi: Fluitconcert in a RV. 108. Tabea Debus (blokfl), Camilla Scarlett(v) met La serenissima o.l.v. Adrian Chandler. Signum SIGCD 663 (70’48”). 2020
 
Settecento is de benaming van de stijl in de schilderkunst, de muziek en de architectuur die aan het begin van de Werkenvanachttiende eeuw bloeide. Daar wordt op deze cd aan de hand van kamermuziek van Alessandro Scarlatti (1660 - 1725), Evaristo Felice Dall’Abaco (1675 - 1742), Antonio Vandini (ca. 1690 - 178), Francesco Mancini (1672 - 1737), Giuseppe Antonio Brescianello (ca. 1690 - 1758), Giuseppe Tartini (1692 - 1770) en de onontkoombare Antonio Vivaldi (1678 - 1741) aandacht aan besteed.
Het repertoire uit die periode komt uit alle regio’s, met het accent op Napels, Rome, Bologna en Venetië en was geïntegreerd in het leven van alledag. Muzikale ontwikkeling was onderdeel van de opvoeding in welgestelde families. Adrian Chandler, die eerder met zijn ensemble opnamen maakte onder de titel ‘’De gouden eeuw’ (Avie AV 2154), Muziek voor de Pietà kapel’ (Avie AV 2063) en ‘Goden, keizers en engelen’ (Avie AV 2201), ‘Extra time’ (Signum SIGCD 641) en ‘Venetië ’s avonds’ (Avie AV 2257), brengt op deze uitgave
een aantal werken bijeen dat werd geschreven door componisten die zelf meester waren op hun instrument: viool, cello en blokfluit. Sommige composities waren alleen te bereiken door uit te gaan van manuscripten. We krijgen dus veel onbekends te horen. Tabea Debus vermeed de wel bekende Sonate in a van Scarlatti, maar koos in plaats daarvan de onbekende in c. Ze is een vaardige en virtuoze soliste die creatief met deze muziek omgaat en Adrian Chandler is een virtuoos in het werk van Tartini. Camilla Scarlett staat hen gelijkwaardig terzijde in de Sonate van Brescianello.
Soepel uitgevoerde muziek met mooie melodieën, fraaie versieringen, lenige ritmen en welsprekende frasering. Het gaat zeker niet om louter meesterwerken, maar het niveau is wel hoog.