Fatma Said: El nour. Ravel: Shéhérazade; Falla: ‘Tus ojillos negros’; Serrano: ‘La canción del olvido; Marinela, Marinela; Obradors: ‘’Del cabello más sutil’ uit Canciones clásicas espanolas; Berlioz: ‘Zaïde’ op. 19/1; Gaubert: ‘Le repos en Égypte’; Garcia Lorca: ‘Anda, jalea’, ‘Sevillanas del sigio XVIII’, ’Nana de Sevilla’ uit Canciones espanolas antiguas; Rahim: ‘I am the sultan’s daughter’; Bizet: ‘Adieux de l’hôtesse arabe’; Hankash: ‘Give me a flute and sing’; Darwish: ‘This beauty’; Rahbani: ‘Lively nights, We had a mill’; Hasni: ‘A white dove’. Met Burcu Karadag (ney), Tim Allhoff (piano), Itamar Doari (slagw), Henning Sieverts (cb), Tamer Pinarbasi (qanun). Warner 2952.33600 (64’55”). 2020
De in Kairo geboren sopraan Fatma Said woont nu in Berlijn, waar ze ook haar zangopleiding kreeg aan de Hanns Eisler muziekhogeschool, maar kreeg ook een beurs voor La Scala in Milaan. Ze won diverse prijzen en wijdde een van haar eerste optredens aan een Schumann recital.
Maar ze kreeg ook bekendheid door haar engagement voor de rechten van de mens in het algemeen en de Arabische in het bijzonder. In 2014 trad ze als zodanig bij de Verenigde Naties op. Op dvd is ze vertegenwoordigd met rollen in opera’s van Mozart en Gluck.
In haar programma El nour plaatste ze serieuze oriëntalistische werken van Ravel, Falla, Obradors, Gaubert en Garcia Lorca tegenover volksliederen van Gamal Abdel-Rahim, Najib Hankash, Sayed Darwish, Elias Rahbani en Dawood Hosni. Daarin toont ze zich met een bijzonder aantrekkelijke stem een heel goede ‘vertelster’ en krijgt ze een passende begeleiding van oosterse instrumenten. De ‘eigen’ Egyptische liederen zijn tot het laatst bewaard en vooral Gamal Abdel-Rahim’s ‘Ana bent el sultan’ is heel geestig. Ze worden voorafgegaan door Libanese liederen, eveneens in heel mooie bewerkingen.
In de traditionele werken zorgt pianist Malcolm Martineau voor sprekende begeleiding.
Het hele recital heeft iets fascinerends en ik ben benieuwd waarmee deze interessante zangeres haar volgende cd mee vult.