CD Verzamelprogramma's

SCHOUTEN, FIE: MONOLOGUES 2020

Fie Schouten: Monologues 2020. Janssen G.: ‘Van horen zingen’; Wennäkoski: ‘Limn’; Poppe: ‘Holz’; Yun: ‘Monologue’, de Leeuw: ‘Mountains’. Orlando ORC 0045 (56’03”). 2020
 
Het is niet moeilijk om verliefd te worden op de mooie rijke en diepe klankkleur van de basklarinet. Componisten als Wagner en Richard Strauss gebruikten het instrument graag vanwege zijn wat geheimzinnige klankkleur, maar ook huidige componisten zetten het graag in vanwege de uitgebreide mogelijkheden voor klankeffecten.
Fie Schouten (1972) is een Amsterdamse klarinettiste die sinds 2014 het ‘Basklarinet Festijn’ organiseert en meespeelt in het ASKO-Schönberg ensemble, het Duitse musikFabrik, de Engelse Birmingham Opera en het Franse ensemble Le balcon en ze geeft les aan het Gronings Conservatorium.
In 2014 maakte ze haar eerste cd met solostukken voor basklarinet van Kagel, Stockhausen, Hirs, de Raaff en Chin (Attacca ATT 2014140). 
Op deze cd volgt een voortzetting daarvan met composities van
Guus Janssen, Lotta Wennäkoski, Enno Poppe, Isang Yun en Ton de Leeuw. Alleen het speciaal voor haar geschreven ‘Van horen zingen’ van Guus Janssen speelt ze op bassethoorn. Het stuk begint alsof we wachten totdat de lijster of de merel gaat zingen; het middengedeelte is een soort palimpsest, gebaseerd op songs  van Ray Noble en Warne Marsh.
Veel van de overige werken beleven hier hun cd première. ‘Limn’ (tekening, illustratie) van de Finse Lotta Wennäkoski waarin Hongaarse volksmuziek schuilgaat, is uit 2002; Enno Poppe maakte van zijn ensemblestuk ‘Holz’ uit 1999 voor Schouten in 2015 een solostuk, maar het mooiste stuk uit 1983 is van Isang Yun. Zijn ‘Monologue’ werd door Harry Sparnaay opgenomen (Attacca Babel BABEL 8945-1) en met pianobegeleiding door Knut Sönstevold en Stefan Lindgren (Daphne Records DR 1007), maar de versie Schouten bevalt me het beste omdat ze in haar hele recital zo wondermooi en toegewijd speelt.
De tot eenzaamheid en afgelaste optredens dwingende Coronacrisis heeft gelukkig niet alleen maar nadelen.
Met werken van Héctor Moro, Gérard Grisey, Philemon Mukarno, Toshio Hosokawa en Christian Wolff is ze ook te horen op Karnatic Lab KLR 019 en met composities van Calliope Tsoupaki, Olivier Messiaen, Jonathan Harvey, Kaija Saariaho, Georges Aperghis en Michael Finnishy op SOL Classics 010 en met stukken van Tobias Klein op Attaca Babel ATT 2018156. Verder werkte ze mee aan de opname van Stockhausens ‘Mittwoch aus Licht’ (Stockhausen Verlag 54).