Christine Schäfer: Opera aria’s: R. Strauss: ‘Sein wir wieder gut’ uit Ariadne auf Naxos; ‘Morgen Mittag um elf’ uit Capriccio; Händel: ‘O sleep, why dost thou leave me?’ uit Semele; Bellini: ‘Ah! Non credea mirarti’ uit La sonnambula; Thomas: ‘Ouverture’ uit Raymond, ou le secret de la reine; ‘Je suis Titania’ uit Mignon; Bozet: ‘Adagietto’ uit L’Arlésienne suite nr. 1; Verdi: ‘Canzone del salice’ en ‘Ave Maria’ uit Otello; Schönberg: ‘Farben’ uit 5 Orkeststukken op. 16; Messiaen: ‘Ah! Dieu nous éblouit par exces de vérité’ uit Saint François d’Assise. Met het Duitse Symfonie Orkest, Berlijn o.l.v. Julien Salemkour. Sony 88697914002 (66’39”). 2011
Dat sopraan Christine Schäfer uitblinkt in een heel breed repertoire dat reikt van Bach en Händel via Mozart, Schubert, Weber, Schumann, Verdi, Mahler, Zemlinsky, Berg en Schönberg tot Boulez wisten we al. Haar eerdere DG, Orfeo, Hyperion, Hänssler opnamen legden daarvan ampel getuigenis af.
Maar een gevarieerd operarecital van haar dat naar goede gewoonte is doorspekt met wat orkestrale tussenspelen was er nog niet. In die behoefte wordt nu voorzien. En hoe!
De zangeres kwinkeleert zich meesterlijk door een staalkaart van barok-, romantisch- en betrekkelijk eigentijds repertoire. Haar nachtegaalkwaliteiten in het hoogste register komen prachtig uit. Fijn is ook dat ze kan steunen op een prachtige begeleiding en dat de opname niets in de weg legt van deze imposante demonstratie van stem- en stijlbesef eigenschappen.