CD Verzamelprogramma's

SCHOUTEN, FIE: LADDER OF ESCAPE 11 E.A.

Schouten, Fie: Moro: Lichtzwang, ein wütendes Spielzeug; Grisey: Solo pour deux 1981; Mukarno: Farah; Hosokawa: In  die Tiefe der Zeit; Wolff: Exercise nr. 3. Met Marko Kassl (acc) en Koen Kaptijn (trb). Karnatic Lab Records KLR 019 (59’31”). 2009

 

Schouten, Fie: Ladder of escape 11. Kagel: Schattenklänge; Stockhausen: HARMONIEN; Hirs: Article 7 (seven ways to climb a mountain); De Raaff: Contradictie IVa; Chin: Advice from a caterpillar. Attaca Productions ATT2014.140 (57’50”). 2014

 

Wie is niet gecharmeerd van de warme, donkere klank van de basklarinet? Om verliefd op te worden als instrumentalist en als luisteraar. De Amsterdamse Fie Schouten werd kennelijk zo bekoord, dat ze zich op dit instrument specialiseerde. Probleem is hooguit dat uit het muziekverleden niet veel composities bestaan die haar kunnen laten schitteren.

Geen nood: dan zoek je in hedendaags materiaal of je laat componisten zodanig door je en je veelzijdige speeltechnieken inspireren dat ze passend  werk voor je schrijven. Het is dan één ding om het ook op bescheiden schaal uit te voeren, wat anders om het ook blijvend te boekstaven en algemeen toegankelijk te maken.  

Maar om te beginnen vergt dat het vinden van gelijkgestemde capabele instrumenten als bondgenoten. De gangbare pianobegeleiding is daarbij een uitzondering. Nee het gaat zoals hier bij de eerste cd om accordeon en trombone; de tweede genoemde cd daarentegen is puur solo.   Belangrijk als ‘live’ optredens zijn, beter en bestendiger is het om het ook meteen vast te leggen. Voor de niet-kenners verborgen, maar voor insiders vast wel bekend verschenen sinds 2005 zeven cd’s waarop Fie Schouten die ook graag de bassethoorn (bedoeld voor Mozarts klarinetconcert en bekend van de openingsmaten in Mozarts Requiem) een belangrijke rol speelt.

Zoals in Stockhausens MICHAELION  (Stockhausen Verlag nr. 54) voor bas, fluit, bassethoorn, trompet, trombone, koor en synthesizer en Stockhausens MICHAEL’s REISE UM DIE WELT (Wergo). Aan het project MEDCEZIR EBB AND FLOW (Karnatic Lab Records 020) kwamen bij het AXYZ Ensemble viool, altviool, viola da gamba, cello, contrabas, fluit, contrabasfluit, blokfluiten, klarinet, basklarinetten, trompet, piano en slagwerk te pas. Dan nog twee cd’s met kleine bezetting Kaida (Karnatic Lab Records KLR 006) waarbij Schoutens klarinet en basklarinet te horen zijn in combinatie met een fluit; en trio To be sung (Karnatic Lab Records 014) met cello en sopraan als medespelers.

Nu is de productie van een cd één ding met overzichtelijk werk en overzichtelijke kosten, de distributie en de publiciteit zijn lastiger te regelen. Aan dat laatste is hier even aandacht besteed.