Layla Ramezan: 100 jaar Iraanse pianomuziek I. Darvishi: ‘Fantasie op één noot, akkoord, motief, thema’ uit Pianostukken nr.1-5; Ranjbaran: Nocturne ‘Een nacht in een Perzische tuin’; Mashayekhi: Étude; Sahbai: Volksinventies nr.1-3; Majd: Dialoog 88; Farhat: Bagatellen nr. 1-5; Vali: Herinneringen nr. 1-4. Paraty 616140 (72’24”). 2016
Wat weten we in het Westen van Iraanse klassieke muziek? Dat is zelfs te weinig om op een postzegel samen te vatten. Hooguit hebben we een vertekend, want kitscherig beeld via Ketelbey’s In a Persian market.
Maar ook voor de in Zwitserland wonende Iraanse pianiste Layla Ramezan die haar basisopleiding in Teheran genoot en daar in 2000 in Parijs de laatste hand aan legde, zal het terra incognita zijn geweest.
In december 2014 werd ze in haar vaderland uitgenodigd om twee recitals onder de titel ‘Honderd jaar Iraanse pianomuziek’ te geven. Om aan geschikt materiaal te komen, bracht ze ongeveer twintig over de hele wereld verspreide Iraanse componisten bij elkaar. Een bont gezelschap dat zich in heel wat verschillende stijlen uit.
Ze kreeg onverwacht veel materiaal in handen en besloot daarmee een project te maken, goed voor vier cd’s met ‘Honderd jaar Iraanse pianomuziek’. Deel I bevat stukken die in de jaren vijftig vorige eeuw weden geschreven door componisten die tussen 1928 en 1958 werden geboren.
Verwacht geen meesterwerken maar het gaat steeds om stukken die niveau hebben en die stammen van componisten die een gedegen opleiding genoten in Oostenrijk, Frankrijk of de V.S. en die alleen al daardoor tot heel verschillende uitingen komen. Zo ontstond een boeiend recital waarin Layla Ramezan zich een virtuoze, fantasievolle en gevoelige interpreet toont.