Mayke Rademakers: Stagioni. Vivaldi improvistaies. ‘Devozione’, ’Seduzione’ uit Primavera; ‘Destino’, ‘Rituele’ uit Estate; ’Nostalgia’, ‘Rivoltoso’ uit Autumno; ‘Contemplativo, ‘Epilogo’ uit Inverno. Challenge CC 7277-2 (51’52”). 2017
Dat ze goed kan improviseren bewees ze al en ervaring opdeed met de elektrische cello, toonde Mayke Rademakers aan op haar cd met solosuites van Bach (Challenge CC 72682 en Quintone Q 14004). Moedig introduceerde ze daarmee de ‘stille cello’ met zijn brede spectrum aan klankkleuren en de mogelijkheden om een klanklus te maken en met een pedaal effecten te realiseren in de klassieke muziek.
Na Bach komt nu in veel uitgebreider vorm Vivaldi aan de beurt. Wat beter dan wat kenmerkende thema’s uit diens opus magnum, De vier jaargetijden, leent zich daartoe? Maar daarmee niet genoeg, ze ging ook te rade bij de Middeleeuwse mystica Hildegard von Bingen, Sefardische volksmuziek en Afro -Amerikaanse blues om die invloeden er meteen in te verwerken.
Acht in vermomming nog goed herkenbare thema’s uit het werk van de ‘oude Italiaan’ worden zo alsof ze zelf ook iets improviserends hebben in ruim vijftig minuten op verbeeldingsvolle manier ‘verwerkt’, net iets langer als een ‘normale’ vertolking duurt.
Met veel waardering en bewondering heb ik naar dit Vivaldi avontuur geluisterd. Daarin plaatst de cellist zich niet tussen componist en luisteraar, maar werpt ze uitgebreid nieuw licht (klank) of vertrouwde thema’s, best fascinerend.