Maria Radutu: The GershWIEN Project. Penderecki: Miniaturen voor klarinet en piano nr. 1-3; Gershwin: Rhapsody in blue (bew. piano en klarinet); Shaw: Concert voor klarinet, piano en drums; Sarasate: Zigeunerweisen op. 20 (bew. voor klarinet en piano); Schumann: Romances op. 94 nr. 1-3; Poulenc: Improvisatie nr. 15 in c ‘Hommage á Edith Piaf’ FP 176; Klarinetsonate FP 184. Met Markus Adenberger (kl) en Franz Hofferer (drums). All sound around (67’35”). 2019
Met haar niet zolang tevoren verschenen cd’s Insomnia en Joujoux (beide hier besproken), bewees de Roemeense, vanuit Wenen actieve Maria Radutu dat ze een heel eigen opvatting heeft over grensverleggende crossover recitals, toonde ze al eerder aan. Ze blijkt in artistiek opzicht graag in het recente verleden en het heden te toeven en stelde een programma samen waar een ander niet zo gauw op zou komen.
Het verst terug in de muziekgeschiedenis gaat ze met de bekende Romanzen van Schumann uit 1849 die dan ook ongewijzigd in de oorspronkelijke vorm klinken, net als de Klarinetsonate van Poulenc uit 1962 en de Miniaturen van Penderecki uit 1956.
In een reductie tot twee instrumenten, waarvan eentje een percussief karakter kan tonen, verliest Gershwins Rhapsody in blue aan kleur, maar wint aan jazzy impulsen. Ook Sarasate’s Zigeunerweisen dat behalve met viool ook een enkele keer ook met cello te horen is, verschiet van kleur zonder dat veel peper en paprika hoeven worden toegevoegd.
Dat de Amerikaanse jazzklarinettist Artie Shaw ook in 1940 ook een Klarinetconcert schreef, zal nauwelijks bekend zijn. Er bestonden wel opnamen van korte vierdelige bewerkingen van net geen tien minuten lengte met bijvoorbeeld Kris Vuylsteke (Pharma Da Capo 7450) en Patrizio Esposito (Stradivarius STR 33688), maar deze met piano en drums is nieuw en minstens zo fijn.
Een ontroerend rustpunt is Poulens herinnering aan Piaf, die ik in pianovorm kende van Pascal Rogé (Decca 417.438-2).
Genieten dus maar van dit enthousiast uitgevoerde verrassende programma. Vreemd dat de cd geen nummer heeft.